
 
 

 
 

 
 
 

FOURTH SECTION 
 
 
 
 
 
 

C ASE O F RIST A M Ä K I A ND K O R V O L A v. F IN L A ND 
 

(Application no. 66456/09) 
 
 
 
 
 
 

JUDGMENT 
 
 
 
 

STRASBOURG 
 

29 October 2013 
 

 
 
 

 
This judgment will become final in the circumstances set out in Article 44 § 2 of 
the Convention. It may be subject to editorial revision. 

 





 RISTAMÄKI AND KORVOLA v. FINLAND JUDGMENT 1 

 

In the case of Ristamäki and Korvola v. F inland, 
The European Court of Human Rights (Fourth Section), sitting as a 

Chamber composed of: 
 Ineta Ziemele, President, 
 David Thór Björgvinsson, 
 Päivi Hirvelä, 
 George Nicolaou, 
 Ledi Bianku, 
 Vincent A. De Gaetano, 
 Faris Vehabović, judges, 
and Françoise Elens-Passos, Section Registrar, 

Having deliberated in private on 8 October 2013, 
Delivers the following judgment, which was adopted on that date: 

PROCEDURE 

1.  The case originated in an application (no. 66456/09) against 
the Republic of Finland lodged with the Court under Article 34 of the 
Convention for the Protection of Human Rights and Fundamental 
Freedoms (“the  Convention”) by two Finnish nationals, 
Mr Juha Arvo Mikael Ristamäki and Mr Ari Jukka Korvola (“the 
applicants”), on 15 December 2009. 

2.  The applicants were represented by Mr Markku Hiekkala, a lawyer 
practising in Helsinki. The Finnish Government  (“the Government”) were 
represented by their Agent, Mr Arto Kosonen of the Ministry for Foreign 
Affairs. 

3.  The applicants alleged, in particular, that their right to freedom of 
expression had been violated. 

4.  On 28 March 2011 the application was communicated to the 
Government. It was also decided to rule on the admissibility and merits of 
the application at the same time (Article 29 § 1). 

THE FACTS 

I.  THE CIRCUMSTANCES OF THE CASE 

5.  The applicants were born in 1969 and 1953 and live in Espoo and 
Helsinki respectively. 



2 RISTAMÄKI AND KORVOLA v. FINLAND JUDGMENT 

 

6.  The first applicant is an editor and the second applicant is his 
immediate superior. Both applicants are employed by a Finnish 
broadcasting company. 

7.  On 27 February 2006 the company broadcast on a national TV 
channel a current affairs programme criticising the lack of co-operation 
between the authorities concerning a specific investigation into economic 
crime. It was revealed that the tax authorities had refused the 
request of the National Bureau of Investigation (keskusrikospoliisi, 
centralkriminalpolisen) to conduct a tax inspection of the functioning of 
two companies running a certain sports centre. Reference was made in that 
connection, inter alia, to K.U., a well-known Finnish businessman who, at 
the time, was standing trial for economic offences. In the programme it was 
stated that the police wanted to know whether the sports centre had been 
purchased using K.U.’s money. 

8.  The programme was broadcast anew on the following day. Then the 
programme included an addition from K.U.’s business partner who 
indicated that the money spent on the sports centre had in fact come from an 
insurance company, not from K.U. 

9.  On 10 December 2007 the public prosecutor initiated criminal 
proceedings against both applicants. He maintained that the first applicant, 
by editing the programme, and the second applicant, by allowing its 
broadcast, had intentionally and in concert made false insinuations about 
K.U. such that their conduct had been conducive to causing the latter 
suffering, subjecting him to contempt and causing him damage. A similar 
accusation was made against the broadcasting company’s editor-in-chief 
who had, along with the second applicant, allowed the second broadcast of 
the programme. As the false insinuations had been disseminated through the 
mass media to a large public, and as this had caused K.U. great suffering, 
the defendants should be convicted for aggravated defamation. 

10.  K.U., for his part, claimed compensation for mental anguish and 
legal costs in the same proceedings. 

11.  The applicants contested the charge and the civil claim. They argued, 
inter alia, that all information imparted had been correct. There had been no 
false insinuations about K.U., nor any criminal intent on behalf of the 
applicants. The programme had dealt with an issue of general importance, 
that is, problems of co-operation between the police and the tax authorities. 

12.  On 9 May 2008 the Helsinki District Court (käräjäoikeus, 
tingsrätten) issued its judgment. In its reasons the court found it established 
that the first applicant had edited the programme, broadcast on 27 and 
28 February 2006. The programme had reached some 750,000 viewers. It 
had been announced as a report on the termination of tax inspections of the 
affairs of a person in a high position and his friend. 

13.  The court went on to note that at the beginning of the programme 
footage was shown of the criminal trial concerning K.U.’s alleged economic 



 RISTAMÄKI AND KORVOLA v. FINLAND JUDGMENT 3 

 

offences shot on the same day, that is, 27 February 2006. It was followed by 
a diagram illustrated by K.U.’s  photograph  and  indicating:  “National 
Bureau of Investigation → [K.U.] → [K.U.’s] business associate → Sports 
centre.” While these images were shown on the screen the narration ran as 
follows: 

“The Helsinki District Court continued  today  the examination of an extensive  trial 
concerning economic crime. One of the accused was the businessman [K.U.], with 
previous convictions for economic offences. He is being charged with having 
concealed from his creditors millions of his assets. There are nine other defendants 
who have allegedly hidden [K.U.’s] assets around the world. The National Bureau of 
Investigation worked for years on this money laundering case, which is probably the 
largest of its kind in Finland. Now it has come to light that spanners were thrown into 
the works of the [K.U.] investigation from unexpected quarters. In 2001 one of 
[K.U.’s] close associates decided to invest in the sports business. He bought himself 
into a sports centre in Helsinki and became its managing director. The National 
Bureau of Investigation became interested in whose money was used in the purchase. 
[K.U.’s] associates’ own assets would not have been sufficient to acquire the sports 
centre. The National Bureau of Investigation asked the tax authorities to conduct a tax 
inspection of the companies running the centre. The police wanted to know whether it 
had been purchased using [K.U.’s] money.” 

14.  The court went on to summarise the programme noting that: 
“After this a criminal inspector explains that in November 2001 the National Bureau 

of Investigation lodged a written request with the tax administration for tax inspection 
concerning two companies in the sports business and that, according to the 
information acquired, such inspections were not carried out. It was then noted in the 
programme that [this kind of omission] was very rare in the co-operation between the 
police and the tax authorities and that this was the only branch in the [K.U.] 
investigation, where the tax authorities refused to co-operate with the police. It was 
also mentioned in the programme that in 2001 the Uusimaa Tax Office (verovirasto, 
skatteverk) had, at the request of the police, carried out inspections of the tax affairs of 
the director general for the National Board of Patents and Registration (Patentti- ja 
rekisterihallitus, Patent- och registerstyrelsen) and that in these investigations the tax 
inspectors had [come across] the aforementioned sports centre. It was deemed that a 
good friend and a business associate to the director general had invested in the sports 
centre. In May 2001 the head of the tax inspection unit had put the brakes on the 
investigation into the director general’s affairs and called off the inspections of the 
companies running the sports centre. 

It was also mentioned in the programme that after the sports centre came into the 
possession of [K.U.’s] friend, the National Bureau of Investigation had asked the tax 
authorities to continue the inspections of the companies running the sports centre but 
nothing happened. During the investigations the director general of the National 
Board of Patents and Registration and the tax commissioners attempted to hinder the 
tax inspectors’ work. 

Finally, it is mentioned in the programme that if the investigation concerning the 
sports centre had been continued because of [K.U.], that might have again raised 
delicate issues concerning the friend of the director general of the National Board of 
Patents and Registration and the commission [he] was paid in connection with the 
change of office quarters of the latter. But since nothing was done, nothing was found 
out. In this context, the diagram with [K.U.’s] photograph was again shown.” 



4 RISTAMÄKI AND KORVOLA v. FINLAND JUDGMENT 

 

15.  The District Court found it established that the second applicant had 
been the first applicant’s immediate superior. He had read the script and 
authorised its broadcast. The court noted that prior to the rebroadcast of the 
programme K.U. had contacted the first applicant and insisted that the part 
concerning him be removed. The court found it established that the second 
applicant and the editor-in-chief had discussed K.U.’s demand and decided 
not to accede to it. The court further found it established that the second 
applicant had watched the programme before its second broadcast. He had 
then decided that at the end of the rebroadcast the announcer would inform 
the viewers that, in regard to the sports centre coverage, K.U.’s business 
associate submitted that he had received the money for the purchase from an 
insurance company and not from K.U. 

16.  The court also referred to a later broadcast on 6 March 2006 of the 
same series of current affairs programmes, which was a follow-up to the 
above-mentioned programme. In that programme it was mentioned, inter 
alia, that K.U.’s business associate, who had been a shareholder in the 
company which purchased the sports centre in 2000, had presented the 
contracts concerning the purchase. It transpired from those contracts that the 
sports centre, and its debts, had been purchased with a loan granted by an 
insurance company. According to the business associate, K.U.’s money had 
not been invested in the sports centre. 

17.  In its assessment the District Court observed that there was nothing 
to suggest that the information contained in the programme broadcast on 
27 and 28 February 2006 had been false as such. It went on to state: 

“The District Court finds that the script of the programme and the use of the footage 
from the trial concerning [K.U.’s] alleged economic offences and the diagram 
concerning [K.U.] taken together create an impression that [K.U.] had made himself 
guilty of a crime by investing his assets in the sports centre business. It has not been 
asserted directly that [K.U.] had committed an offence. The programme was 
structured around [K.U.] On the above grounds the District Court finds that a false 
insinuation was made concerning [K.U.] in the programme broadcast on 27 and 
28 February 2006, giving the impression that [he] had committed an offence by using 
assets concealed from his debtors for the purchase of the sports centre. 

The addition made to the rebroadcast on 28 February 2006 does not exclude the 
false insinuation that [K.U.’s] money has ended up in sports centre business. 

Defamation is only punishable where there is criminal intent. The defendants have 
not shown that they had strong grounds or probable reasons to believe that the false 
insinuation was accurate. The addition made to the rebroadcast, and the programme of 
6 March 2006, indicate that [K.U.’s] money had not been used to finance the sports 
centre. It follows that further information concerning the insinuation had been 
available and it could have been verified. The defendants are responsible for the 
programme and the false insinuation contained therein. They must have considered it 
very likely that the programme contained a false insinuation aimed at [K.U.]. That 
insinuation concerns a serious act and sufficiently strong factual grounds are to be 
expected. 



 RISTAMÄKI AND KORVOLA v. FINLAND JUDGMENT 5 

 

This kind of false insinuation implying that [K.U.] has committed an offence has 
been conducive to causing him suffering and damage and to subjecting him to 
contempt. 

The exercise of freedom of expression, or the fact that [K.U.] is a public figure, does 
not justify the false insinuation given by the defendants. 

The defendants have stressed that the programme concerned co-operation between 
the authorities. The District Court considers that presenting [that issue] would not 
have required connecting [K.U.] to the matter. 

Whether the broadcast was deliberately or by chance scheduled on the same day as 
[K.U.’s] criminal trial is not relevant in this case. 

The District Court finds that the [first and second] defendants have, in the above 
described manner, intentionally disparaged [K.U.’s] honour. ...” 

18.  The District Court lastly found that, having regard to the nature and 
content of the false insinuation and the fact that K.U. had, at the time, been 
charged with a similar economic offence, the defendants were not guilty of 
aggravated defamation. It convicted all defendants of [regular] defamation 
pursuant to Chapter 24, section 9, subsection 1, point 1, of the Penal Code. 
The applicants were sentenced to 30 day-fines each, amounting to a total of 
810 euros (EUR) and EUR 1,230 respectively. They were also ordered to 
pay to K.U., jointly and severally with the third defendant, EUR 1,800 for 
suffering and EUR 1,500 in legal costs. 

19.  The District Court was composed of one professional judge and 
three lay judges. One of the lay judges was in favour of an acquittal. 

20.  The applicants and the third defendant appealed against the 
judgment to the Helsinki Court of Appeal (hovioikeus, hovrätten) 
maintaining, inter alia, that the District Court had given too little weight to 
the fact that the information given in the programme had been accurate. The 
programme had not focused on K.U. but on the problems of co-operation 
between the authorities, which was an issue of major general importance. 
The defendants also contested the lower court’s view that it would have 
been possible to report on the issue without making any connection to K.U. 
At the time of the broadcasting, K.U. and a number of other persons had 
been charged with serious economic offences. The problems of co-operation 
between the authorities reported in the programme had occurred in the 
investigation of that very case. The defendants further contested the lower 
court’s finding of criminal intent and that K.U. had sustained damage. 

21.  On 30 December 2008 the Court of Appeal dismissed the appeal. It 
upheld the lower court’s judgment without giving any further reasons of its 
own. 

22.  On 16 December 2009 the Supreme Court (korkein oikeus, högsta 
domstolen) refused the applicants leave to appeal. 



6 RISTAMÄKI AND KORVOLA v. FINLAND JUDGMENT 

 

II.  RELEVANT DOMESTIC LAW 

23.  The Finnish Constitution (Suomen perustuslaki, F inlands grundlag, 
Act no. 731/1999) provides in relevant parts: 

“Section 10 – The right to privacy 

Everyone’s private life, honour and the sanctity of the home are guaranteed. ... 

... 

Section 12 – Freedom of expression and right of access to information 

Everyone has the freedom of expression. Freedom of expression entails the right to 
express, impart and receive information, opinions and other communications without 
prior prevention by anyone. More detailed provisions on the exercise of the freedom 
of expression are laid down by an Act. ...” 

24.  Chapter 24, section 9, subsections 1 and 2, of the Penal Code 
(rikoslaki, strafflagen; Act no. 531/2000) provide: 

“A person who 

1) gives false information or makes a false insinuation about another person so that 
the act is conducive to causing damage or suffering to that person, or subjecting that 
person to contempt, or 

2) disparages another person in a manner other than referred to in point 1 

shall be convicted of defamation and sentenced to a fine or imprisonment for a 
maximum period of six months. 

Criticism that is directed at a person’s activities in politics, business, public office, 
public position, science, art or in comparable public activity, and which does not 
clearly overstep the limits of what can be considered acceptable, does not constitute 
defamation as set out in point 2 of paragraph 1.” 

25.  Chapter 24, section 10, of the Penal Code provides that if, in the 
defamation referred to in section 9, the offence is committed through the use 
of the mass media or otherwise by making the information or insinuation 
available to a large number of people, the offender shall be sentenced for 
aggravated defamation to a fine or to imprisonment for at most two years. 

26.  Chapter 5, section 6, of the Tort Liability Act (vahingonkorvauslaki, 
skadeståndslagen; Act no. 412/1974, as amended by Act no. 509/2004) 
provides that a person may be awarded compensation for suffering if, inter 
alia, his or her liberty, peace, honour, or private life has been violated 
through a punishable act. In assessing the level of that suffering the nature 
of the violation, the status of the victim, the relationship between the 
offender and the victim as well as the possible public exposure of the 
violation are to be taken into account. 

27.  According to the government bill to amend the Tort Liability Act 
(HE 116/1998), the maximum amount of compensation for pain and 
suffering from, inter alia, bodily injuries had in the recent past been 
approximately FIM 100,000 (EUR 16,819). In the subsequent government 



 RISTAMÄKI AND KORVOLA v. FINLAND JUDGMENT 7 

 

bill to amend the Tort Liability Act (HE 167/2003, p. 60), it is stated that no 
changes to the prevailing level of compensation for suffering are proposed. 
In the recommendation of the Personal Injury Advisory Board 
(Henkilövahinkoasiain neuvottelukunta, Delegationen för personskade-
ärenden) in 2008, compensation awards for distress in defamation cases can 
go up to EUR 10,000 and in cases concerning dissemination of information 
violating personal privacy up to EUR 5,000. On the other hand, the 
maximum award for, for example, attempted manslaughter, murder or 
killing varies between EUR 3,000 and EUR 5,000. 

THE LAW 

I.  ALLEGED VIOLATION OF ARTICLE 10 OF THE CONVENTION 

28.  The applicants complained about a violation of their right to freedom 
of expression as provided in Article 10 of the Convention, which reads as 
follows: 

“1.  Everyone has the right to freedom of expression. This right shall include 
freedom to hold opinions and to receive and impart information and ideas without 
interference by public authority and regardless of frontiers. This Article shall not 
prevent states from requiring the licensing of broadcasting, television or cinema 
enterprises. 

2.  The exercise of these freedoms, since it carries with it duties and responsibilities, 
may be subject to such formalities, conditions, restrictions or penalties as are 
prescribed by law and are necessary in a democratic society, in the interests of 
national security, territorial integrity or public safety, for the prevention of disorder or 
crime, for the protection of health or morals, for the protection of the reputation or 
rights of others, for preventing the disclosure of information received in confidence, 
or for maintaining the authority and impartiality of the judiciary.” 

29.  The Government contested that argument. 

A .  Admissibility 

30.  The Court notes that the application is not manifestly ill-founded 
within the meaning of Article 35 § 3 (a) of the Convention. It further notes 
that it is not inadmissible on any other grounds. It must therefore be 
declared admissible. 



8 RISTAMÄKI AND KORVOLA v. FINLAND JUDGMENT 

 

B .  M er its 

1.  The parties’ submissions 

(a)  The applicants 

31.  The applicants maintained that there had been an interference with 
their right to freedom of expression. Even though the domestic law allowed 
such an interference, it had not been necessary in a democratic society. The 
applicants considered that it was not only the media’s right but also its duty 
towards citizens to disclose a problem of public interest such as the lack of 
cooperation between the police and the tax authorities in the present case. In 
the television programme two separate cases were discussed which had both 
attracted considerable publicity. It was unusual that in those cases the tax 
authorities had declined the police’s request to conduct a tax inspection, and 
this issue was revealed in the programme. It was undisputed that the 
information in the programme had been true and correct. 

32.  The applicants claimed that the national courts had arrived at 
erroneous conclusions in the present case. The applicants had learned from 
the police themselves about the issue and they had considered this source 
reliable. The applicants had been acting in good faith and there was no 
intention to defame on their part. The national courts concluded that the 
programme contained no allegation of K.U. being guilty of a crime but a 
deliberate insinuation that he had invested funds in an activity to the 
detriment of his creditors. It would not have been possible to criticise the 
tax authorities’ conduct without introducing the two cases which were 
separate but linked. It had been precisely in these two cases that the 
cooperation between the authorities had failed. After having received new 
information about the financing, this information was duly introduced in the 
rebroadcast of the programme. The applicants maintained that the domestic 
courts had failed to strike a proper balance between the competing interests. 

(b)  The Government 

33.  The Government agreed that the applicants’ conviction, the fines 
imposed on them and the obligation to pay costs and damages to K.U. 
constituted an interference with their right to freedom of expression under 
Article 10 of the Convention. The Government agreed with the applicants 
that the impugned measures had had a basis in Finnish law, in particular in 
Chapter 24, section 9, of the Penal Code. The interference had also had a 
legitimate aim, namely the protection of the private life of others. 

34.  As to whether the interference was necessary in a democratic 
society, the Government pointed out that the general subject-matter of the 
television programme in question, namely the cooperation problems 
between the police and the tax authorities, could be considered a matter of 
general public interest. There had thus been justified grounds to support the 



 RISTAMÄKI AND KORVOLA v. FINLAND JUDGMENT 9 

 

need to encourage public discussion of the matter in general. However, the 
applicants had not been convicted for having alerted the public to this issue 
but for having indirectly alleged that K.U. was guilty of an offence, which 
had to be considered as defamation. A large number of persons had become 
aware of the programme. Even though the applicants could have been 
convicted of aggravated defamation for this reason, the District Court did 
not find their offence to be aggravated as a whole. Even though the 
applicants had on 28 February 2006 added to the programme that the money 
in question had come from an insurance company and not from K.U., the 
District Court found that such an addition did not make good the fact that a 
false insinuation had been made in the first broadcast. The applicants had 
ignored K.U.’s request to remove the parts concerning him, and they had 
continued making an indirect allegation. They had not verified the facts 
before the first broadcast or between the two broadcasts even though they 
had had a possibility to do so. 

35.  In the Government’s view the television programme as a whole gave 
an impression that K.U. was possibly guilty of a crime. The message 
conveyed by the programme did not in any way require K.U.’s photograph 
to be shown or his name to be mentioned. The applicants had admitted 
before the Court of Appeal that K.U. had not been the subject of the 
programme but alleged now in their observations to the Court the contrary. 
The whole programme had been structured around K.U. The District Court 
considered that the applicants had to consider it very likely that the 
programme contained a false insinuation aimed at K.U. and that the 
applicants had thus acted with intent. The applicants had not sought judicial 
advice on the advisability of publishing K.U.’s name and photograph before 
the first broadcast or even after K.U. had contacted them after the first 
broadcast. Even though K.U. could be considered a public figure, that fact 
did not justify making a false insinuation about him. As to the penalties, the 
Government noted that the sanction had been modest and considerably 
smaller than in some other previous cases. The interference was thus not 
disproportionate to the legitimate aim pursued, and a fair balance had been 
struck between the competing interests. 

2.  The Court’s assessment 

(a)  Whether there was an interference 

36.  The Court agrees that the applicants’ conviction and the award of 
damages and costs constituted an interference with their right to freedom of 
expression, as guaranteed by Article 10 § 1 of the Convention. 

(b)  Whether it was prescr ibed by law and pursued a legitimate aim 

37.  The Court notes that, according to the Government, the impugned 
measures had a basis in Finnish law, namely in Chapter 24, section 9, of the 



10 RISTAMÄKI AND KORVOLA v. FINLAND JUDGMENT 

 

Penal Code. Moreover, the interference complained of had a legitimate aim, 
namely the protection of the private life of others. The applicants did not 
dispute this. 

38.  The Court notes that freedom of expression is subject to the 
exceptions set out in Article 10 § 2 of the Convention. The Court accepts 
that the interference was based on Chapter 24, section 9, of the Penal Code, 
as in force at the relevant time. It was thus “prescribed by law” (see Nikula 
v. F inland, no. 31611/96, § 34, ECHR 2002-II; Selistö v. F inland, 
no. 56767/00, § 34, 16 November 2004; Karhuvaara and Iltalehti v. 
F inland, no. 53678/00, § 43, ECHR 2004-X; and Eerikäinen and Others v. 
F inland, no. 3514/02, § 58, 10 February 2009) and it pursued the legitimate 
aim of protecting the private life of others, within the meaning of 
Article 10 § 2. 

(c)  Whether the interference was necessary in a democratic society 

39.  According to the Court’s well-established case-law, freedom of 
expression constitutes one of the essential foundations of a democratic 
society and one of the basic conditions for its progress and each individual’s 
self-fulfilment. Subject to paragraph 2 of Article 10 of the Convention, it is 
applicable not only to “information” or “ideas” that are favourably received 
or regarded as inoffensive or as a matter of indifference, but also to those 
that offend, shock or disturb. Such are the demands of pluralism, tolerance 
and broadmindedness, without which there is no “democratic society”. This 
freedom is subject to the exceptions set out in Article 10 § 2, which must, 
however, be strictly construed. The need for any restrictions must be 
established convincingly (see, for example, Lingens v. Austria, 8 July 1986, 
§ 41, Series A no. 103; and Nilsen and Johnsen v. Norway [GC], 
no. 23118/93, § 43, ECHR 1999-VIII). 

40.  The adjective  “necessary”,  within  the  meaning  of  Article  10 § 2, 
implies  the  existence  of  a  “pressing  social  need”.  The  Contracting  States 
have a certain margin of appreciation in assessing whether such a need 
exists, but it goes hand in hand with a European supervision, embracing 
both the legislation and the decisions applying it, even those given by an 
independent court. The Court is therefore empowered to give the final ruling 
on  whether  a  “restriction”  is  reconcilable  with  freedom  of  expression  as 
protected by Article 10 (see Janowski v. Poland [GC], no. 25716/94, § 30, 
ECHR 1999-I). 

41.  The Court’s task in exercising its supervision is not to take the place 
of national authorities but rather to review under Article 10, in the light of 
the case as a whole, the decisions they have taken pursuant to their power of 
appreciation (see, among many other authorities, Fressoz and Roire v. 
F rance [GC], no. 29183/95, § 45, ECHR 1999-I). 

42.  In exercising its supervisory jurisdiction, the Court must look at the 
impugned interference in the light of the case as a whole, including the 



 RISTAMÄKI AND KORVOLA v. FINLAND JUDGMENT 11 

 

content of the remarks made by the applicant and the context in which she 
made them. In particular, it must determine whether the interference in issue 
was “proportionate to the legitimate aims pursued” and whether the reasons 
adduced  by  the  national  authorities  to  justify  it  were  “relevant  and 
sufficient”  (see  Sunday  Times v. the United Kingdom (no. 1), 
26 April 1979, § 62, Series A no. 30; Lingens v. Austria, cited above, § 40; 
Barfod v. Denmark, 22 February 1989, § 28, Series A no. 149; Janowski v. 
Poland, cited above, § 30; and News Verlags GmbH & Co.KG v. Austria, 
no. 31457/96, § 52, ECHR 2000-I). In doing so, the Court has to satisfy 
itself that the national authorities applied standards which were in 
conformity with the principles embodied in Article 10 and, moreover, that 
they based themselves on an acceptable assessment of the relevant facts (see 
Jersild v. Denmark, 23 September 1994, § 31, Series A no. 298). 

43.  The Court further emphasises the essential function the press fulfils 
in a democratic society. Although the press must not overstep certain 
bounds, particularly as regards the reputation and rights of others and the 
need to prevent the disclosure of confidential information, its duty is 
nevertheless to impart – in a manner consistent with its obligations and 
responsibilities – information and ideas on all matters of public interest (see 
Jersild v. Denmark, cited above, § 31; De Haes and Gijsels v. Belgium, 
24 February 1997, § 37, Reports of Judgments and Decisions 1997-I; and 
Bladet Tromsø and Stensaas v. Norway [GC], no. 21980/93, § 58, ECHR 
1999-III). Not only do the media have the task of imparting such 
information and ideas, the public also has a right to receive them (see, 
Sunday Times v. the United Kingdom (no. 1), cited above, § 65). 

44.  The safeguard afforded by Article 10 to journalists in relation to 
reporting on issues of general interest is subject to the proviso that they act 
in good faith in order to provide accurate and reliable information in 
accordance with the ethics of journalism (see Bladet Tromsø and Stensaas 
v. Norway, cited above, § 65). In addition, the Court is mindful of the fact 
that journalistic freedom also covers possible recourse to a degree of 
exaggeration, or even provocation (see Prager and Oberschlick v. Austria, 
26 April 1995, § 38, Series A no. 313; and Bladet Tromsø and Stensaas, 
loc. cit.). 

45.  The limits of permissible criticism are wider as regards a politician 
than as regards a private individual. Unlike the latter, the former inevitably 
and knowingly lay themselves open to close scrutiny of their words and 
deeds by journalists and the public at large, and they must consequently 
display a greater degree of tolerance (see, for example, Lingens v. Austria, 
cited above, § 42; Incal v. Turkey, 9 June 1998, § 54, Reports 1998-IV; and 
Castells v. Spain, 23 April 1992, § 46, Series A no. 236). Similar 
considerations apply also to persons in the public eye (see Fayed v. the 
United Kingdom, 21 September 1994, § 75, Series A no. 294-B; Steel and 
Morris v. the United Kingdom, no. 68416/01, § 94, ECHR 2005-II; and 



12 RISTAMÄKI AND KORVOLA v. FINLAND JUDGMENT 

 

contrast with Von Hannover v. Germany, no. 59320/00, § 65, ECHR 
2004-VI; and MGN Limited v. the United Kingdom, no. 39401/04, § 143, 
18 January 2011). In certain circumstances, even where a person is known 
to  the general  public,  he or  she may  rely on  a  “legitimate  expectation” of 
protection of and respect for his or her private life (see Von Hannover v. 
Germany (no. 2) [GC], nos. 40660/08 and 60641/08, § 97, ECHR 2012). 

46.  Moreover, the Court has recently set out the relevant principles to be 
applied when examining the necessity of an instance of interference with the 
right  to  freedom  of  expression  in  the  interests  of  the  “protection of the 
reputation or rights of others”. It noted that in such cases the Court may be 
required to verify whether the domestic authorities struck a fair balance 
when protecting two values guaranteed by the Convention which may come 
into conflict with each other in certain cases, namely, on the one hand, 
freedom of expression protected by Article 10 and, on the other, the right to 
respect for private life enshrined in Article 8 (see Axel Springer AG v. 
Germany [GC], no. 39954/08, § 84, 7 February 2012; and MGN Limited v. 
the United Kingdom, cited above, § 142). 

47.  In Von Hannover v. Germany (no. 2) [GC] (cited above, §§ 104-107) 
and Axel Springer AG v. Germany [GC] (cited above, §§ 85-88), the Court 
defined the Contracting States’ margin of appreciation and its own role in 
balancing these two conflicting interests. The relevant paragraphs of the 
latter judgment read as follows: 

“85.  The Court reiterates that, under Article 10 of the Convention, the Contracting 
States enjoy a certain margin of appreciation in assessing whether and to what extent 
an interference with the freedom of expression guaranteed under that provision is 
necessary (see Tammer v. Estonia, no. 41205/98, § 60, ECHR 2001-I, and Pedersen 
and Baadsgaard, cited above, § 68). 

86.  However, this margin goes hand in hand with European supervision, embracing 
both the legislation and the decisions applying it, even those delivered by an 
independent court (see Karhuvaara and Iltalehti v. F inland, no. 53678/00, § 38, 
ECHR 2004-X, and F linkkilä and O thers, cited above, § 70). In exercising its 
supervisory function, the Court’s task is not to take the place of the national courts, 
but rather to review, in the light of the case as a whole, whether the decisions they 
have taken pursuant to their power of appreciation are compatible with the provisions 
of the Convention relied on (see Petrenco v. Moldova, no. 20928/05, § 54, 
30 March 2010; Polanco Torres and Movilla Polanco, cited above, § 41; and Petrov 
v. Bulgaria (dec.), no. 27103/04, 2 November 2010). 

87.  In cases such as the present one the Court considers that the outcome of the 
application should not, in principle, vary according to whether it has been lodged with 
the Court under Article 10 of the Convention by the publisher who has published the 
offending article or under Article 8 of the Convention by the person who was the 
subject of that article. Indeed, as a matter of principle these rights deserve equal 
respect (see Hachette F ilipacchi Associés (ICI PARIS) v. F rance, no. 12268/03, § 41, 
23 July 2009; Timciuc v. Romania (dec.), no. 28999/03, § 144, 12 October 2010; and 
Mosley v. the United Kingdom, no. 48009/08, § 111, 10 May 2011; see also point 11 
of the Resolution of the Parliamentary Assembly – paragraph 51 above). Accordingly, 
the margin of appreciation should in principle be the same in both cases. 



 RISTAMÄKI AND KORVOLA v. FINLAND JUDGMENT 13 

 

88.  Where the balancing exercise between those two rights has been undertaken by 
the national authorities in conformity with the criteria laid down in the Court’s case-
law, the Court would require strong reasons to substitute its view for that of the 
domestic courts (see MGN Limited, cited above, §§ 150 and 155, and Palomo Sánchez 
and O thers v. Spain [GC], nos. 28955/06, 28957/06, 28959/06 and 28964/06, § 57, 
12 September 2011).” 

48.  The Court went on to identify a number of criteria as being relevant 
where the right of freedom of expression is being balanced against the right 
to respect for private life (see Von Hannover v. Germany (no. 2) [GC], cited 
above, §§ 109-113; and Axel Springer AG v. Germany [GC], cited above, 
§§ 89-95), namely: 

(i)  contribution to a debate of general interest; 

(ii)  how well-known is the person concerned and what is the subject of the report; 

(iii)  prior conduct of the person concerned; 

(iv)  method of obtaining the information and its veracity/circumstances in which 
the photographs were taken; 

(v)  content, form and consequences of the publication; and 

(vi)  severity of the sanction imposed. 

49.  Turning to the facts of the present case, the Court notes that the 
applicants were convicted of defamation in their capacity as journalists, and 
that they were ordered to pay damages and costs to K.U. 

50.  The Court observes at the outset that the impugned television 
programme focused on criticising the lack of co-operation between the 
police and the tax authorities in two specific cases concerning economic 
crime. It was revealed that the tax authorities had refused the request of the 
National Bureau of Investigation to conduct a tax inspection into the 
functioning of two companies running a certain sports centre. Reference 
was made in that connection to K.U., a well-known Finnish businessman 
who, at the time, was standing trial for economic offences. 

51.  The Court notes that in the programme it was stated that the National 
Bureau of Investigation had asked the tax authorities to conduct a tax 
inspection into the two companies running the centre as they wanted to 
know whether it had been purchased using K.U.’s money. For the Court, 
this is a pure statement of fact having no element of insinuation. The 
programme was clearly aimed at disclosing a malfunctioning of the 
administration in two specific cases which both involved influential 
persons. Both of these persons, including K.U., were mentioned in the 
programme rather as examples but their role was not decisive. The major 
part of the programme focused on the tax authorities. 

52.  The Court notes that the facts set out in the programme in issue were 
not in dispute even before the domestic courts. In fact, the District Court 
observed that there was nothing to suggest that the information contained in 
the programme broadcast on 27 and 28 February 2006 had been false as 



14 RISTAMÄKI AND KORVOLA v. FINLAND JUDGMENT 

 

such. The Court notes that the facts in the programme were presented in an 
objective manner and the style was not provocative or exaggerated. There is 
no evidence, or indeed any allegation, of factual misrepresentation or bad 
faith on the part of the applicants (see, in this connection, F linkkilä and 
Others v. F inland, no. 25576/04, § 81, 6 April 2010). 

53.  Moreover, the Court notes that, according to the domestic courts, it 
was equally clear that K.U. had been, at the time the programme was 
broadcast, already in the limelight. In fact he was standing trial for 
economic crimes on the very day that the programme was first broadcast. 
There is no suggestion that details of the programme or the photograph of 
K.U. were obtained by subterfuge or other illicit means (compare Von 
Hannover v. Germany, cited above, § 68). On the contrary, the programme 
was based on information given by the police authorities and K.U.’s 
photograph was taken at a public event. 

54.  In  order  to  assess whether  the  “necessity”  of  the  restriction  of  the 
exercise of the freedom of expression has been established convincingly, the 
Court must examine the issue essentially from the standpoint of the 
relevance and sufficiency of the reasons given by the domestic courts for 
convicting the applicants and for requiring them to pay compensation and 
costs to K.U. The Court must determine whether the applicants’ conviction 
and the liability in damages and costs struck a fair balance between the 
public and K.U.’s interests and whether the standards applied were in 
conformity with the principles embodied in Article 10 (see Nikula v. 
F inland, cited above, § 44). 

55.  The Court considers that the general subject matter which was at the 
heart of the programme in question, namely the unsuccessful criminal 
investigation of economic crime and the unwillingness of the tax authorities 
to contribute to this investigation, was a matter of legitimate public interest. 
This is particularly so as the applicants had wanted to expose a particular 
problem in their programme, namely the lack of cooperation between the 
police and the tax authorities in connection with two particular cases. From 
the point of view of the general public’s right to receive information about 
matters of public interest, and thus from the standpoint of the media, there 
were justified grounds for reporting the matter to the public. 

56.  The Court observes that the domestic courts did not, in their 
analysis, attach any importance to the applicants’ right to freedom of 
expression, nor did they balance it in any considered way against K.U.’s 
right to reputation. It is not clear in the reasoning of the domestic courts 
what pressing social need in the present case justified protecting K.U.’s 
rights over the rights of the applicants. Nor is it clear whether, according to 
the domestic courts, the interference in issue was proportionate to the 
legitimate aim pursued. 

57.  As to the rebroadcast on 28 February 2006, the District Court found 
that the addition made to the rebroadcast did not remove the false 



 RISTAMÄKI AND KORVOLA v. FINLAND JUDGMENT 15 

 

insinuation that K.U.’s money had ended up in sports centre business. 
Assessing the programme and its rebroadcast as a whole, the Court finds 
that, assuming that there was an insinuation in the first place, it was 
corrected during the rebroadcast when K.U.’s business partner provided 
information that the money did not come from K.U. but from an insurance 
company. 

58.  In conclusion, in the Court’s opinion the reasons relied on by the 
domestic courts, although relevant, were not sufficient to show that the 
interference complained of was “necessary in a democratic society”. Having 
regard to all the foregoing factors, and notwithstanding the margin of 
appreciation afforded to the State in this area, the Court considers that the 
domestic courts failed to strike a fair balance between the competing 
interests at stake. 

59.  There has therefore been a violation of Article 10 of the Convention. 

II.  APPLICATION OF ARTICLE 41 OF THE CONVENTION 

60.  Article 41 of the Convention provides: 
“If the Court finds that there has been a violation of the Convention or the Protocols 

thereto, and if the internal law of the High Contracting Party concerned allows only 
partial reparation to be made, the Court shall, if necessary, afford just satisfaction to 
the injured party.” 

A .  Damage 

61.  The first applicant claimed EUR 1,910 and the second applicant 
EUR 2,330 in respect of pecuniary damage. 

62.  The Government noted that even though the above-mentioned sums 
had been imposed on the applicants by the domestic judgments, the 
applicants had failed to provide any proof that those sums had actually been 
paid by them. Accordingly, these claims should be rejected. 

63.  The Court finds that there is a causal link between the violation 
found and the pecuniary damage alleged and that, consequently, there is 
justification for making an award to the applicants under that head. 
Considering the domestic judgments as adequate proof of payment of the 
amounts in question, the Court awards the applicants the full sums claimed. 

B .  Costs and expenses 

64.  The applicants also claimed EUR 4,236.48 for the costs and 
expenses incurred before the Court. 

65.  The Government noted that the hourly rate used was somewhat high. 
In the Government’s view the total amount of compensation for costs and 
expenses should not exceed EUR 2,700 (inclusive of value-added tax). 



16 RISTAMÄKI AND KORVOLA v. FINLAND JUDGMENT 

 

66.  According to the Court’s case-law, an applicant is entitled to the 
reimbursement of costs and expenses only in so far as it has been shown 
that these have been actually and necessarily incurred and are reasonable as 
to quantum. In the present case, regard being had to the documents in its 
possession and the above criteria, the Court considers it reasonable to award 
the sum of EUR 3,500 (inclusive of value-added tax) for the proceedings 
before the Court. 

C .  Default interest 

67.  The Court considers it appropriate that the default interest rate 
should be based on the marginal lending rate of the European Central Bank, 
to which should be added three percentage points. 

FOR THESE REASONS, THE COURT UNANIMOUSLY 

1.  Declares the application admissible; 
 
2.  Holds that there has been a violation of Article 10 of the Convention; 
 
3.  Holds 

(a)  that the respondent State is to pay the applicants, within three 
months from the date on which the judgment becomes final in 
accordance with Article 44 § 2 of the Convention, the following 
amounts: 

(i)  EUR 1,910 (one thousand nine hundred and ten euros) in 
respect of the first applicant and EUR 2,330 (two thousand three 
hundred and thirty euros) in respect of the second applicant, plus 
any tax that may be chargeable, in respect of pecuniary damage; 
(ii)  EUR 3,500 (three thousand five hundred euros), plus any tax 
that may be chargeable to the applicants, in respect of costs and 
expenses; 

(b)  that from the expiry of the above-mentioned three months until 
settlement simple interest shall be payable on the above amounts at a 
rate equal to the marginal lending rate of the European Central Bank 
during the default period plus three percentage points; 

 
4.  Dismisses the remainder of the applicants’ claim for just satisfaction. 



 RISTAMÄKI AND KORVOLA v. FINLAND JUDGMENT 17 

 

Done in English, and notified in writing on 29 October 2013, pursuant to 
Rule 77 §§ 2 and 3 of the Rules of Court. 

Françoise Elens-Passos Ineta Ziemele 
 Registrar President 

 


