
 
 

 
 

 
 
 

THIRD SECTION 
 
 
 
 
 
 

C ASE O F RIN G I E R A X E L SPRIN G E R SL O V A K I A , A .S. 
v. SL O V A K I A (No. 3) 

 
(Application no. 37986/09) 

 
 
 
 
 
 
 
 
 

JUDGMENT 
 

 
 

STRASBOURG 
 

7 January 2014 
 

 
 

 
This judgment will become final in the circumstances set out in Article 44 § 2 of the 
Convention. It may be subject to editorial revision. 

 





 RINGIER AXEL SPRINGER SLOVAKIA, A.S. v. SLOVAKIA (No. 3) JUDGMENT 1 

In the case of Ringier Axel Springer Slovakia, a.s. v. Slovakia (no. 3), 
The European Court of Human Rights (Third Section), sitting as 

a Chamber composed of: 
 Alvina Gyulumyan, President, 
 Corneliu Bîrsan, 
 Ján Šikuta, 
 Luis López Guerra, 
 Kristina Pardalos, 
 Johannes Silvis, 
 Valeriu Griţco, judges, 
and Marialena Tsirli, Deputy Section Registrar, 

Having deliberated in private on 3 December 2013, 
Delivers the following judgment, which was adopted on that date: 

PROCEDURE 

1.  The case originated in an application (no. 37986/09) against the 
Slovak Republic lodged with the Court under Article 34 of the Convention 
for  the  Protection  of  Human  Rights  and  Fundamental  Freedoms  (“the 
Convention”) on 8 July 2009 by a joint-stock company established under 
the laws of Slovakia, the name of which is now Ringier Axel Springer 
Slovakia,  a.s.  (“the  applicant  company”),  and  which  was  then  called 
RINGIER SLOVAKIA a.s.. 

2.  The applicant company was represented by Mr J. Havlát, a lawyer 
practising in Bratislava. The Government of the Slovak Republic (“the 
Government”) were represented by their Agent, Ms M. Pirošíková. 

3.  The applicant company alleged that the outcome of the proceedings in 
a libel case against it had been contrary to its rights under Article 10 of the 
Convention. 

4.  On 18 October 2012 the application was communicated to the 
Government. 



2 RINGIER AXEL SPRINGER SLOVAKIA, A.S. v. SLOVAKIA (No. 3) JUDGMENT 

THE FACTS 

I.  THE CIRCUMSTANCES OF THE CASE 

A .  The applicant company 

5.  The applicant company is a multimedia publishing house which was 
established under the laws of Slovakia in 1999. It is constituted as 
a joint-stock company and its head office is in Bratislava. 

6.  The applicant company’s legal predecessor in respect of the events 
giving rise to the present application was a limited-liability company 
established under the laws of Slovakia in 1994 and registered in Bratislava. 
The latter company was the publisher of a popular daily newspaper, Nový 
Čas, which has national coverage and was later acknowledged by the courts 
to be one of the most widely read newspapers in Slovakia. 

7.  Prior to the proceedings described below, in 2004, the applicant 
company’s legal predecessor was merged with the applicant company. For 
ease of reference, henceforth in this judgment “the  applicant  company” 
includes the applicant company’s legal predecessor. 

B .  Factual background 

8.  The present case revolves around the participation by an individual, 
A.,  in  a  “Who Wants  To Be A Millionaire?”  type  of  knowledge  quiz  in 
March and April 2004. 

9.  The quiz was broadcast by a popular national TV channel. 
10.  For the assessment of certain aspects of this case, it may be of 

relevance that A. was a student of information technology and was also 
a co-owner and the statutory representative of a limited liability company 
specialising in, inter alia, the purchase, sale and repair of mobile phones. 

11.   A. was doing remarkably well in the quiz and had answered thirteen 
questions correctly, until he failed to answer the fourteenth question right, 
which was worth the equivalent of some 50,000 euros (EUR). A. was 
thereby excluded from the quiz with the equivalent of some EUR 2,500 
worth of winnings. 

12.  A. subsequently complained to the organisers of the quiz, arguing 
that the fourteenth question had been formulated in an ambiguous way and 
that, in the circumstances, his answer had been correct. The complaint was 
however dismissed. 

13.  On 19 May 2004 the organiser of the quiz lodged a criminal 
complaint on the basis of a suspicion that, in connection with the quiz, A. or 
other persons unknown had committed the offence of fraud. 



 RINGIER AXEL SPRINGER SLOVAKIA, A.S. v. SLOVAKIA (No. 3) JUDGMENT 3 

14.  On 15 May 2006 the investigation of the criminal complaint was 
stayed, on the ground that it had not been possible to establish any matters 
of fact justifying the bringing of charges against any specific person. 

15.  The controversy over the fourteenth question as well as the suspicion 
against A. received wide media coverage in Nový Čas and other press in 
Slovakia and abroad, inter alia presenting amply A.’s position. 

Both topics were also the subject of lively debate on various Internet 
fora. 

C .  A rticles 

16.  Meanwhile, in addition to the coverage mentioned above, on 11, 
18 and 22 May 2004 the applicant company had published three feature 
articles in Nový Čas about the incident. The titles and the introductory 
paragraphs of these articles appeared on the front pages of the issues 
published on those days. They were accompanied by photographs and 
followed by further text and photographs under separate titles further in the 
paper. 

1.  Article of 11 May 2004 

17.  On the front page of the paper, the article had the title: 
‘Was he cheating? An investigation has already begun!’ 

18.  Further headings on the front page read as follows: 
‘Discharged contender’ 

and 
‘Scandal in [the name of the quiz]’ 

19.  The introductory paragraph on the front page read as follows: 
“The  tables have turned! A contender who it was thought had been unlawfully 

divested of [the equivalent of some EUR 50,000] in a TV quiz is now suspected of 
fraud! Moreover, the disappointed [A.] has not been allowed by [the TV station] 
to return to the game!” 

20.  The article continued on page 20 under the title: 
‘Suspicion of [the TV station]: A fraud in [the name of the quiz]?’ 

21.  Further bullet-point headings on page 20 read as follows: 
“[He] will not return to the quiz” 

and 
“He’ll sue” 

22.  The introductory paragraph on that page read as follows: 



4 RINGIER AXEL SPRINGER SLOVAKIA, A.S. v. SLOVAKIA (No. 3) JUDGMENT 

“The  scandal  in  the  TV  quiz  [name  of  the  quiz],  in  which  a  contender  was 
apparently unlawfully divested of [the equivalent of some EUR 50,000] worth of 
winnings, is revving up. [Full name of A.], [age of A.] is in vain claiming his right 
to sit in the millionaire’s armchair. [The TV station] has on this said an unequivocal 
‘NO’ to his attempts to compete again in the popular programme. [The TV station] 
moreover raised the suspicion that the contender may have cheated!” 

23.  The text of the article starts as follows: 
“The suspicion arose after several lawyers had carefully viewed the footage of the 

disputed sequence of the TV quiz. The initial intention – to find out whether an error 
has indeed been committed – has resulted in unexpected finals! Watching the video 
recording closely, the lawyers were petrified with horror: There has not been fair play! 
[A.] has seemingly been cheating! 

Their suspicion stemmed from the unusual behaviour of the player. ‘When given 
a question, he did not appear to consider the options offered, and responded as if he 
was intentionally diverting attention by making various remarks which had nothing 
to do with the question. And then, all of a sudden, he came up with the correct 
answer’, asserts one of the lawyers who has already conveyed his doubts to the 
management of the TV station. 

‘A lively discussion has been stirred up on the Internet, and viewers have come 
forward who also noticed the unusual behaviour of the player’, added as ‘damning 
evidence’ the spokesperson [name] of [the TV station]. ‘Our lawyers are examining 
further evidence and upon its assessment we will consider lodging a criminal 
complaint against the contender’ she observed. 

The surprising suspicion has however not swept [A.] away. ‘I was expecting them 
to pull something on me. But they are absolutely not right’, emphasised [A.]. 

24.  The article continues with a neutral description of the incident with 
the ambiguous question, followed by references to the reactions of A. and 
the TV station, in the following terms: 

“The disappointed contender has not hesitated for a minute and has made a written 
complaint, to which he is entitled under the appeal rules of the quiz. ‘I pointed out the 
ambiguity of the answer to the [fourteenth] question’, submitted [A.]. According to 
the regulations, [the TV station] had two weeks to reply to this objection, but as early 
as yesterday they rendered a final judgment: [A.] was not to be readmitted to [the 
name of the quiz]! ‘So far the contender has not submitted any relevant expert 
evidence supporting his assertions. All our sources, renowned professional 
publications, support our position’, added [the TV station’s spokesperson]. The 
unsuccessful candidate for millionaire still wants to negotiate with [the TV station]. 
‘If that does not work, I will litigate’, declared A.” 

2.  Article of 18 May 2004 

25.  On the front page of the paper, the article had the title: 
“[The TV station] Strikes Back: Instead of winning millions, you will be jailed!” 

26.  A further heading on the front page read as follows: 
“Scandalous [the name of the quiz]” 

27.  The introductory paragraph on the front page read as follows: 



 RINGIER AXEL SPRINGER SLOVAKIA, A.S. v. SLOVAKIA (No. 3) JUDGMENT 5 

“[The TV station] is preparing an unpleasant surprise for [A.], [the age of A.], who 
feels cheated because he has been thrown out of the TV quiz [the name of the quiz]. 
Not only is he not going to be allowed to get back into the game, but there will even 
be a criminal complaint against him! What does the commercial TV station suspect 
the unsuccessful ‘millionaire’ of?” 

28.  The article continued on page 20 under the title: 
“[The TV station] to [A.]: You will be jailed for fraud!” 

29.  There is a photograph of A. taking part in the quiz with the 
controversial question in the foreground, with the following explanatory 
text below it: 

“An enormous response from viewers and heated Internet discussion about 
a possible fraud has forced the management of [the TV station] to transmit the footage 
of the programme to experts for analysis.” 

30.  The introductory paragraph on that page reads as follows: 
“There shall be no negotiation! So the management of the TV station [the name of 

the TV station] has decided, and they have dismissed the request of [A.] [age of A.]. 
This man from [a town] feels cheated because has been excluded from a general 
knowledge quiz allegedly wrongfully, and that is why he wants to get back into the 
game. The commercial television station will however not allow him to do so. And it 
will not be deterred from its decision even by the threats of [A.] to bring the whole 
matter to court. [The TV station] responds even more vigorously: ‘We will lodge 
a criminal complaint against him’, submits the spokesperson for the TV station [name 
of the spokesperson].” 

31.  The text of the article starts by referring to the TV station’s suspicion 
and by quoting the statement and its source as indicated in 
paragraph 23 above, followed by a quotation from the TV station’s own 
written statement along the following lines: 

“On the basis of an analysis of the video footage by an expert in psychology and on 
the basis of numerous pieces of indirect evidence, we have a suspicion of fraud in the 
programme [name of the quiz], and that is why [the TV station] will lodge a criminal 
complaint against the contender.” 

32.  The article continues by referring to the complaint lodged by A. and 
by citing his and the TV station’s statements: 

“I have raised an objection within the fourteen days required. According to the 
[applicable rules] I have the right to do that.” 

and 
“The  protest has not been supported by sufficient expert evidence to give the 

management of [the TV station] a valid reason for readmitting the contender into the 
game.” 

33.  The article continues by a neutral reference to the TV station’s 
decision, which was conveyed to the applicant by way of a letter from the 
TV station’s lawyers, and by quoting the reaction of A. as follows: 



6 RINGIER AXEL SPRINGER SLOVAKIA, A.S. v. SLOVAKIA (No. 3) JUDGMENT 

“From the letter it is unclear whom they represent. I therefore consider this 
document worthless and I assert that I still do not have the official position of [the TV 
station]” 

34.  The closing part of the article reads as follows: 
“[A.] fights hard for his right to sit in the millionaire’s armchair. Moreover, he has 

decided ‘to pay them out’ and he is suing [the TV station]. ‘This time for insult, 
defamation and injury to his good name be it as an individual or a legal entity’ adds 
the co-owner of a company based in [a town] trading in mobile phones. 

The dispute over [the fourteenth] question has thus taken a completely different 
turn. Will the public ever learn the truth?” 

3.  Article of 22 May 2004 

35.  The title of the article on the front page was: 
‘An eyewitness to the scandal in [the name of the quiz] 

I know how he cheated!’ 

36.  The introductory paragraph on the front page read as follows: 
“Nový Čas has obtained a statement from a woman who resolved to speak on the 

strange practices going on behind the scenes of the shooting of the programme [name 
of the quiz]! ‘The TV crew suspected [A.] even then of having a concealed device on 
him’, says the witness.” 

37.  The article continued on page 20 under the title and subtitle: 
‘The contestant [A.] allegedly had on him a device such as are carried by 

government officials 

An eyewitness has spoken out’ 

38.  The introductory paragraph on that page read as follows: 
“Nový Čas has obtained a statement from a woman who has taken several weeks 

to summon up the courage to reveal a big secret from behind the scenes of the 
shooting of [the name of the quiz]. This woman claims: ‘I was there when the TV 
crew of [the TV station] uncovered that the contestant [A.] had been cheating! During 
the shooting they discovered that he had a device on him such as are carried by 
government officials’.” 

39.  The text of the article itself reads as follows: 
“The viewer gradually also recollects other suspicious elements. The shooting 

allegedly had to be interrupted several times, and the microphone attached to [A.]’s 
suit had to be shifted from one side to the other. ‘Seemingly they already suspected 
something. I also overheard a conversation between the director and a technician, 
which took place backstage. They were saying that their equipment was showing 
suspicious frequencies and that they had no explanation why’, recounts the details the 
viewer from [a town]. According to her both nervous men were clearly relieved when 
[A.] left the studio with ‘only’ [the equivalent of some EUR 2,500] in his pocket. 
Their last sentence allegedly was: ‘Thank God it ended up this way. Imagine if he had 
won [the equivalent of some EUR 50,000!]’. 



 RINGIER AXEL SPRINGER SLOVAKIA, A.S. v. SLOVAKIA (No. 3) JUDGMENT 7 

Despite it being several weeks later, she remembers the entire conversation very 
well, even being able to describe the director and the technician in quite some detail. 

The programme coordinator for [the name of the quiz], [the name], says: ‘We had 
suspicions, but they were not strong enough to warrant taking any action. We did not 
want to make an unjustified accusation. I believe that we acted correctly.’ 

The eyewitness to these events does not wish to have her identity disclosed, because 
she is apprehensive about the consequences of an open confession. (Her name is 
however at the disposal of Nový Čas). 

How could the contestant have cheated? [A.] has a business in the area of mobile 
phones, so he is very familiar with that technology. And that is the whole thing. It 
sufficed to have it well organised and acted out. The contestant could have had 
an accomplice in the audience who had his mobile phone on during the entire 
shooting, so that a third person at the other end of the line could easily learn the 
questions. The latter person, together with a group of friends, could then have 
immediately looked the right answer up on the Internet or in encyclopaedias. They 
could then have announced it to [A.] by a micro device, which he could have had 
attached to his body. 

The fact that members of the TV crew discovered incongruities during the shooting 
but took no action is, according to the eyewitness, striking. ‘Perhaps they wanted 
to cover it up. They did not expect [A.] to sue them over unclear wording of the 
question’ she speculates.” 

40.  The article concluded by with a neutral summary of the key elements 
of the story. 

D .  L ibel action 

41.  On 16 July 2004, with reference to the articles cited above, 
A. contacted the applicant company with a proposal for an out-of-court 
settlement consisting of the publication of an apology free of charge and the 
payment of compensation in an amount equivalent to some EUR 26,300. 
His proposal failed. 

42.  On 22 February 2005 A. sued the applicant company for libel, 
relying on the rules on the protection of personal integrity under Articles 11 
et seq. of the Civil Code (Law no. 40/1964 Coll., as amended), and seeking 
the same redress as in its proposal of 16 July 2004 (see the preceding 
paragraph). 

43.  As regards the article of 11 May 2004, A. claimed that it gave the 
false impression that he had been charged with a criminal offence and that 
he was a cheat. Moreover, his photograph, full name and age were disclosed 
without his consent. 

As regards the article of 18 May 2004, he contended that it had contained 
statements that were taken out of context and that this article had had 
negative repercussions on his relations with his family, at work and with his 
clients. 



8 RINGIER AXEL SPRINGER SLOVAKIA, A.S. v. SLOVAKIA (No. 3) JUDGMENT 

Finally, as regards the article of 22 May 2004, A. argued that it contained 
untrue, made-up and misleading conclusions. 

44.  The applicant company defended the action through the intermediary 
of a lawyer, who is the same lawyer as the one representing it before the 
Court (see paragraph 2 above), and who represented it throughout the 
domestic proceedings. 

In its defence, the applicant company argued that its reporting in the 
articles concerned a matter of legitimate public interest. In that respect, it 
pointed out that the quiz had an extremely large audience and that, by 
having voluntarily taken part in it, A. had become a “public figure” who had 
to tolerate a higher degree of interference with their personal integrity. The 
choice of the reporting technique was the applicant company’s prerogative. 
As regards the impugned articles in particular, it was clear that they 
concerned suspicions and not proven facts. Although some turns of phrase 
indicated a degree of journalistic exaggeration and provocation, the context 
and the content of the articles in its entirety left no one in doubt as to the 
real facts. Moreover, A. had been given the opportunity to comment. 

45.  In a further submission the applicant company produced a detailed 
analysis of the behaviour of A. which, according to the applicant company, 
had given rise to a suspicion that he had been cheating. The submission is 
based on detailed references to Convention case-law and also includes 
arguments contesting the claim for damages. 

46.  The case was examined at first instance by the Bratislava II District 
Court (Okresný súd), which held six hearings, took oral evidence from the 
parties and five witnesses, and assessed documentary evidence. 

47.  The person identified in the article of 22 May 2006 as the eyewitness 
was questioned at a hearing on 10 May 2006. She denied making 
a statement with the specific wording suggested by the citation in the 
introductory paragraph on page 20 of that day’s issue (see 
paragraph 38  above), but confirmed everything else attributed to her in the 
article of that day. 

E .  F irst-instance judgment 

48.  On 18 December 2006 the District Court allowed the action by 
ordering the applicant company to publish an apology and to pay A. the 
equivalent of some EUR 1,450 in damages. 

49.  The District Court held that the applicant company had interfered 
with the claimant’s personal integrity without an acceptable justification. It 
noted  the  categorical  language  of  some  of  the  statements,  such  as  “There 
has not been fair play!”, “Instead of winning millions, you will be jailed!” 
and  “You  will  be  jailed  for  fraud!”  and considered that they implied no 
polemic. 



 RINGIER AXEL SPRINGER SLOVAKIA, A.S. v. SLOVAKIA (No. 3) JUDGMENT 9 

50.  In the view of the District Court, the use of expressions such as 
“seemingly”,  “perhaps”,  and  “suspicion”  did  not  free  the  publisher  from 
“accountability for the truthfulness of the published material” and  it made 
no difference whether the applicant company was quoting statements made 
by others or expressing its own opinions, just as it did not matter whether it 
intentionally published untruths or negligently relayed the findings of 
someone else. And neither was it of any consequence for the accountability 
of the publisher whether the published allegations and information had 
already been or would later be published elsewhere. 

51.  The applicant company had failed to discharge its burden of proof 
with regard to the truthfulness of the suggestion that A. had been cheating in 
the quiz, since none of the witnesses had been able to confirm that he had, 
and they had all referred only to suspicious behaviour by A. Moreover, the 
suspicion had not even been confirmed by the police 
(see paragraph 14 above). 

52.  In addition, the District Court found that the criminal complaint by 
the TV station could have been a certain form of retaliation for the attempts 
by A. to get back into the game. In the court’s view, in the given 
circumstances, the standing of A. as a public figure was of no consequence. 

53.  The District Court held specifically that 
“it  [was]  irrelevant  whether  [A.]  was  a  public  figure or not, since ...even if the 

articles could be considered as polemic and containing value judgments, as long as 
they were based on matters about which untruths were being published, they 
constituted a palpable unjustified interference with the claimant’s right to protection 
of his personal integrity”. 

54.  As to the amount of the damages, the District Court noted that the 
libellous articles had been published in a daily with a large readership and 
that some of them had been printed on the front page. Although the claimant 
had failed to show that he had suffered any loss of esteem among his family 
and friends, or that he had suffered any loss of business customers, it was 
accepted that his dignity had suffered in general terms. 

F .  Appeal 

55.  The applicant company appealed, repeating its previous arguments 
and adding, inter alia, that the impugned articles implied nothing but 
suspicions, for which in any case there was a solid factual basis. 

56.  On 5 June 2008 the Bratislava Regional Court (Krajský súd) upheld 
the contested judgment. It concurred with the applicant company that 
through his participation in the TV quiz A. had become a public figure and 
that the level of protection of personal integrity he merited was thereby 
reduced. However, this reduced standard of protection only applied as long 
as the published material was truthful and any value judgments had a basis 
in reality. 



10 RINGIER AXEL SPRINGER SLOVAKIA, A.S. v. SLOVAKIA (No. 3) JUDGMENT 

57.  The Regional Court also concurred with the applicant company that 
the articles were polemical in nature and related to suspicions. Nevertheless, 
in terms of the Regional Court’s judgment, the impugned articles were 

“objectively capable of  interfering with  the plaintiff’s rights, because they did not 
have a truthful basis, and that is why they did not enjoy protection. The first-instance 
court rightly concluded that the evidence taken did not show that the claimant had 
cheated at the game ...” 

58.  As regards the statement of the eyewitness cited in the article of 
22 May 2006, the Regional Court held that it was presented as a statement 
of fact, which left the reader with no option of reaching another conclusion 
than that A. had been cheating. It was irrelevant that that article followed 
and was based on the previous articles because merely by citing a source the 
applicant company could not rid itself of its liability for the unjustified 
interference. 

G .  F inal domestic decision 

59.  On 17 September 2008 the applicant company challenged the 
Regional Court’s judgment by way of a complaint under Article 127 of the 
Constitution, alleging a violation of Article 10 of the Convention, 
recapitulating all its previous arguments with detailed references to 
Convention case-law, and claiming that the ordinary courts had failed 
to give any answer to a significant number of its substantive arguments.. 

60.  On 26 February 2009 the Constitutional Court (Ústavný súd) 
declared the complaint inadmissible as manifestly-ill founded. It found no 
constitutionally relevant arbitrariness, unlawfulness, deficiency or 
irregularity in the courts’ reasoning. Moreover, it reiterated that, pursuant to 
its established case-law, a general court could not bear “secondary liability” 
for a violation of fundamental rights and freedoms of a substantive nature 
unless there had been a violation of procedural rules. As no violation of any 
procedural rule had been established, there could not have been any 
violation of any substantive right either. 

II.  RELEVANT DOMESTIC LAW AND PRACTICE 

61.  The relevant domestic law has been summarised in, for example, 
Ringier Axel Springer Slovakia, a.s. v. Slovakia (no. 41262/05, §§ 53 et 
seq., 26 July 2011), and Ringier Axel Springer Slovakia, a.s. v. Slovakia 
((dec.), no. 35090/07, 4 October 2011). 

62.  In addition, in a judgment (nález) of 28 October 2010 in an unrelated 
case, no. IV. ÚS 107/2010, the Constitutional Court acknowledged, in 
relation to an alleged violation of Article 10 rights of a publisher in a libel 
case against it, that language used in the press  such  as  “apparently”  and 



 RINGIER AXEL SPRINGER SLOVAKIA, A.S. v. SLOVAKIA (No. 3) JUDGMENT 11 

“alleged”  in  principle  excluded an interference with personal integrity 
within the meaning of Articles 11 et seq. of the Civil Code, because any 
opinion, position and critique, even if expressed in an opinionated manner, 
was as a general rule permissible, since freedom of expression was one of 
the most fundamental principles of a democratic society. 

63.  In the same judgment, the Constitutional Court also specifically 
rejected a premise applied by the courts in the present case (see 
paragraph 50 above), that it did not matter whether the person accountable 
for an interference with another’s personal integrity had intentionally 
published untruths, or whether they had negligently relayed the findings of 
someone else. 

In that respect, the Constitutional Court held that the given premise 
denied an element of the foundation on which the Court’s case-law on 
freedom of expression was based. In particular, as regards journalists and 
the media, they had a privileged position in the sphere of reporting, which 
included being able to resort to certain simplifications and even inaccuracies 
as long as the overall presentation of the published information at the 
relevant time corresponded to existing circumstances. 

THE LAW 

I.  ALLEGED VIOLATION OF ARTICLE 10 OF THE CONVENTION 

64.  The applicant company complained that the outcome of the 
proceedings in the libel action against it had been contrary to its rights 
protected under Article 10 of the Convention, which reads as follows: 

“1.  Everyone has the right to freedom of expression. This right shall include 
freedom to hold opinions and to receive and impart information and ideas without 
interference by public authority and regardless of frontiers. This Article shall not 
prevent states from requiring the licensing of broadcasting, television or cinema 
enterprises. 

2.  The exercise of these freedoms, since it carries with it duties and responsibilities, 
may be subject to such formalities, conditions, restrictions or penalties as are 
prescribed by law and are necessary in a democratic society, in the interests of 
national security, territorial integrity or public safety, for the prevention of disorder or 
crime, for the protection of health or morals, for the protection of the reputation or 
rights of others, for preventing the disclosure of information received in confidence, 
or for maintaining the authority and impartiality of the judiciary.” 

A .  Admissibility 

65.  The Court notes that the application is not manifestly ill-founded 
within the meaning of Article 35 § 3 (a) of the Convention. It further notes 



12 RINGIER AXEL SPRINGER SLOVAKIA, A.S. v. SLOVAKIA (No. 3) JUDGMENT 

that it is not inadmissible on any other grounds. It must therefore 
be declared admissible. 

B .  M er its 

1.  Arguments of the parties 

66.  The applicant company contended that, when adjudicating against it, 
the domestic courts had arbitrarily focused exclusively on the protection of 
the privacy of A., and that they had completely disregarded its right to 
freedom of expression. It submitted a number of further arguments 
including that the suspicions published by the applicant company should not 
have been assessed from the point of view of truthfulness, but merely as to 
whether or not they had an adequate factual basis. By requiring of the 
applicant company to prove what it had not been claiming, in particular that 
A. was guilty of fraud, the courts had placed an excessive burden on it. 

67.  In reply, the Government raised a number of arguments, 
emphasising the criminal-law connotations of the published information, in 
the light of the presumption of innocence, and the fact that the impugned 
information had been published in one of the most widely read papers in the 
country. 

68.  The Government held that the ordinary courts and, ultimately, also 
the Constitutional Court had properly examined the case and had concluded 
that it had not been established that A. had committed the actions imputed 
to him in the contested articles. 

69.  The Government’s further arguments concern the applicant 
company’s failure to give A. an opportunity to comment on the material 
published in the article of 22 May 2004 and represented as having been 
relayed by an eyewitness (see paragraphs 35-39 above), while even the 
purportedly quoted eyewitness had denied making such a statement 
(see paragraph 47 above). 

70.  Furthermore, the Government considered the amount of the just 
satisfaction awarded to A. adequate and the way in which the applicant 
company had ensured reporting on A.’s participation in the quiz 
inappropriate and lacking bona fides. 

71.  In a rejoinder, the applicant company inter alia emphasised that the 
impugned articles had not suggested that A. had committed any 
wrongdoing, but merely that he had been suspected of doing something; that 
such suspicion had not emanated from the applicant company, but from the 
organiser of the quiz; and that it had in any event been spreading over the 
Internet. 

The question to be asked was whether in the circumstances the applicant 
company had had the right to publish the disputed material, which, in the 
applicant company’s submission, it did. 



 RINGIER AXEL SPRINGER SLOVAKIA, A.S. v. SLOVAKIA (No. 3) JUDGMENT 13 

However, the domestic courts had not even posed that question, let alone 
answered it, and had required the applicant company to prove something 
which was impossible to prove, namely the truthfulness of value judgments. 

72.  In addition, the applicant company submitted that its arguments on 
points of law had eventually been acknowledged by the Constitutional 
Court, albeit in another case (see paragraphs 62 and 63 above). 

73.  In a further rejoinder, the Government inter alia added that even if 
the contested information could be considered a value judgment, it lacked 
an adequate factual basis; that the Constitutional Court’s judgment invoked 
by the applicant company post-dated the judgments contested in the present 
case; and that even the use of cautious language such as “in all probability” 
and “very probably” could still run counter to the presumption of innocence. 

2.  The Court’s assessment 

(a)  Interference, legality and legitimate aim 

74.  The Court finds, and it has not been disputed between the parties, 
that the outcome of the proceedings in the action by A. against the applicant 
company for the protection of his personal integrity constituted 
an interference with the applicant company’s right to freedom of expression 
as guaranteed by Article 10 § 1 of the Convention. 

75.  Furthermore, the Court finds, and it has likewise not been disputed 
by the parties, that the interference complained of was prescribed by law, 
namely Articles 11 et seq. of the Civil Code, and that it pursued the 
legitimate aim of protecting the reputation and rights of others. 
Thus the only point in issue is whether the interference was “necessary” 

in a “democratic society”. 

(b)  Necessity 

(i)  General principles 

76.  The Court notes that the present case raises specific issues of press 
freedom similar to those dealt with in previous cases, namely the duties and 
responsibilities of the press when publishing allegations about third parties. 

77.  The Court’s established case-law on the matter (see Ringier Axel 
Springer Slovakia, a.s. (no. 41262/05), cited above, §§ 94-100, with further 
references) may be summarised as follows: 

- The freedom of expression constitutes one of the essential foundations 
of a democratic society and the safeguards to be afforded to the press are of 
particular importance. Whilst the press must not overstep the bounds set, 
inter alia,  in  the  interest  of  “the  protection  of  the  reputation or rights of 
others”, it is nevertheless incumbent on it to impart information and ideas of 
public interest. Not only does the press have the task of imparting such 
information and ideas: the public also has a right to receive them. Were it 



14 RINGIER AXEL SPRINGER SLOVAKIA, A.S. v. SLOVAKIA (No. 3) JUDGMENT 

otherwise,  the  press  would  be  unable  to  play  its  vital  role  of  “public 
watchdog”. 

- The right to freedom of expression is applicable not only to 
“information”  or  “ideas”  that  are  favourably  received  or  regarded  as 
inoffensive or as a matter of indifference but also to those that offend, shock 
or disturb the State or any section of the community. In addition, 
journalistic freedom also covers possible recourse to a degree of 
exaggeration, or even provocation. 

- There is a distinction between statements of fact and value judgments. 
While the existence of facts can be demonstrated, the truth of value 
judgments is not susceptible of proof. 

- Article 10 of the Convention however does not guarantee a wholly 
unrestricted freedom of expression even with respect to press coverage of 
matters of serious public concern. Under the terms of paragraph 2 of the 
Article  the  exercise  of  this  freedom  carries  with  it  “duties  and 
responsibilities”, which also apply to the press. By reason of the “duties and 
responsibilities”  inherent  in the exercise of the freedom of expression, the 
safeguard afforded by Article 10 to journalists in relation to reporting on 
issues of general interest is subject to the proviso that they are acting in 
good faith in order to provide accurate and reliable information in 
accordance with the ethics of journalism. Furthermore, special grounds are 
required before the media can be dispensed from their ordinary obligation 
to verify factual statements that are defamatory of private individuals. 
Whether such grounds exist depends in particular on the nature and degree 
of defamation in question and the extent to which the media can reasonably 
regard their sources as reliable with respect to the allegations. 

- The  test  of  “necessity  in  a  democratic  society” requires the Court 
to determine whether the interference complained of corresponded to 
a “pressing social need”. In assessing whether such a “need” exists and what 
measures should be adopted to deal with it, the national authorities are left 
a certain margin of appreciation. This power of appreciation is not, 
however, unlimited but goes hand in hand with a European supervision by 
the Court, whose task it is to give a final ruling on whether a restriction is 
reconcilable with freedom of expression as protected by Article 10. 

- The Court’s task in exercising its supervisory function is not to take the 
place of the national authorities but rather to review under Article 10 the 
decisions they have taken pursuant to their power of appreciation. 

- This does not mean that the supervision is limited to ascertaining 
whether the respondent State exercised its discretion reasonably, carefully 
or in good faith; what the Court has to do is to look at the interference 
complained of in the light of the case as a whole. In particular, the Court 
must determine whether the reasons adduced by the national authorities 
to justify the interference were relevant and sufficient and whether the 
measure taken was proportionate to the legitimate aims pursued. In doing 



 RINGIER AXEL SPRINGER SLOVAKIA, A.S. v. SLOVAKIA (No. 3) JUDGMENT 15 

so, the Court has to satisfy itself that the national authorities, basing 
themselves on an acceptable assessment of the relevant facts, applied 
standards which were in conformity with the principles embodied in Article 
10. The Court must also ascertain whether the domestic authorities struck 
a fair balance between the protection of freedom of expression as enshrined 
in Article 10 and the protection of the reputation of those against whom 
allegations have been made, a right which, as an aspect of private life, is 
protected by Article 8 of the Convention. 

(ii)  Application of the general principles in the present case 

78.  On the facts of this case, the Court observes that the applicant 
company published in Nový  Čas a series of articles concerning the 
participation of A. in a popular general knowledge quiz broadcast on 
a national TV channel. The Court notes in this respect that the participation 
of A. in that quiz attracted wide media attention, in Nový  Čas and 
elsewhere, that it was subject of lively debate on various Internet fora, and 
that such attention could be attributed, inter alia, to the amount at stake, as 
well as to the fact that, in addition to the official procedure, A. opted 
to assert his claim for readmission to the quiz through the media. 

79.  Although the domestic courts recognised that, in the given context, 
A. had become a public figure in terms of the Convention case-law (see 
paragraph 56 above), they held that this status of his played no role, because 
even if the published statements were to be considered a value judgment, 
they were based on circumstances about which untruths were being 
published (see paragraph 53 above) and that the resultant lesser standard of 
protection applied only as long as the published material was truthful and 
any possible value judgments had a basis in reality 
(see paragraph 56 above). 

80.  It would thus appear that the domestic courts may be said to have 
resorted to a form of what the Court has already examined as a “doctrine of 
truthfulness  of  information”  (see  Ringier Axel Springer Slovakia, a.s. 
(no. 41262/05), cited above, §§ 34, 42, and 101). The presence of this 
doctrine in this case appears to be emphasised by the District Court’s 
specific  observations  that  qualifiers  such  as  “seemingly”,  “perhaps”  and 
“suspicion” did not free the publisher from “liability for the truthfulness of 
the  published  information” and by its suggestion that questions of intent, 
negligence, source of information and whether or not it had been quoted 
were of no consequence (see paragraph 50 above). 

81.  In that respect, the Court reiterates that the extent to which 
an applicant can reasonably regard a source of information as reliable is 
to be determined in the light of the situation as it presented itself to the 
applicant at the material time, rather than with the benefit of hindsight 
obtained a long time thereafter (see Bladet Tromsø and Stensaas v. Norway 
[GC], no. 21980/93, § 66, ECHR 1999 III). 



16 RINGIER AXEL SPRINGER SLOVAKIA, A.S. v. SLOVAKIA (No. 3) JUDGMENT 

82.  The Court cannot fail to acknowledge the pertinence from the 
Convention point of view of some of the arguments and considerations 
proposed by the Government as regards the assessment of the applicant 
company’s  compliance  with  its  “duties  and  responsibilities”  pursuant  to 
Article 10 of the Convention. It notes however that these arguments and 
considerations are factually and legally somewhat different from those 
entertained by the domestic courts. 

83.  Indeed, the Court considers that it was crucial that the domestic 
courts make a careful assessment of the presence and level of public interest 
in the publishing of the impugned information in the present case, as well as 
strike a balance between any such public interest and the individual interests 
of those concerned, since as a matter of principle domestic courts are better 
equipped to establish the facts relevant to the ensuing legal analysis. This 
also applies to the issue of the bona fides of the applicant and other aspects 
of the case that are necessary for establishing whether has acted in 
accordance with the “duties and responsibilities” inherent in Article 10 § 2 
of the Convention (see Ringier Axel Springer Slovakia, a.s. (no. 41262/05), 
cited above, § 109). 

84.  On the facts, the Court notes that, although the applicant company 
argued that the articles related to a matter of legitimate public interest, no 
evidence appears to have been taken or assessed, and no specific 
conclusions appear to have been drawn by the domestic courts in respect of 
that argument; neither does any judicial attention appear to have been given 
to the presence or absence of good faith on the part of the applicant 
company, the aim pursued by it in publishing the articles, or any other 
criteria relevant to the assessment of the applicant company’s compliance 
with its “duties and responsibilities” within the meaning of Article 10 § 2 of 
the Convention. 

85.  The Court considers that by failing to examine the above-mentioned 
elements of the case the  domestic  courts  cannot  be  said  to  have  “applied 
standards which were in conformity with the principles embodied in 
Article 10” or to have “based themselves on an acceptable assessment of the 
relevant facts” (see Kommersant Moldovy v. Moldova, no. 41827/02, § 38, 
9 January 2007). 

86.  In addition, as regards the procedural guarantees inherent in 
Article 10 of the Convention (see, for example, Andrushko v. Russia, 
no. 4260/04, § 53, 14 October 2010, with further references), the Court 
observes that, in defence of its substantive rights under Article 10 of the 
Convention, the applicant company lodged a complaint under Article 127 of 
the Constitution. However, the Constitutional Court rejected that complaint 
on the basis of a premise, stemming from no more than its own 
decision-making practice, that no such remedy was available because no 
violation of the applicable rules of procedure had been established 
(see paragraph 60 above). 



 RINGIER AXEL SPRINGER SLOVAKIA, A.S. v. SLOVAKIA (No. 3) JUDGMENT 17 

87.  The foregoing considerations are sufficient to enable the Court 
to conclude that the legal protection received by the applicant company at 
the domestic level was not compatible with the requirements of Article 10 
of the Convention. There has accordingly been a violation of that provision. 

II.  APPLICATION OF ARTICLE 41 OF THE CONVENTION 

88.  Article 41 of the Convention provides: 
“If the Court finds that there has been a violation of the Convention or the Protocols 

thereto, and if the internal law of the High Contracting Party concerned allows only 
partial reparation to be made, the Court shall, if necessary, afford just satisfaction to 
the injured party.” 

A .  Damage 

89.  The applicant company claimed EUR 4,431.45 in compensation for 
the damages and court costs that it had paid to A. under the contested 
judgments. 

The applicant company also claimed EUR 10,000 in compensation for 
non-pecuniary damage. 

90.  The Government submitted no specific comment on the former 
claim and disputed the latter as excessive. 

91.  The Court considers that the claim for compensation in respect of the 
damages paid and costs reimbursed under the contested judgments falls 
to be examined under the heading of pecuniary damage. Being satisfied that 
there was a causal link between the pecuniary damage claimed and the 
violation of the Convention found (see, for example, Bladet Tromsø and 
Stensaas v. Norway [GC], no. 21980/93, §§ 75-7, ECHR 1999 III), it 
awards the applicant company totality of the sum sought under this head, 
that is EUR 4,431.45, plus any tax that may be chargeable. 

92.  At the same time, ruling on an equitable basis, the Court awards the 
applicant company EUR 9,750, plus any tax that may be chargeable, in 
respect of non-pecuniary damage. 

B .  Costs and expenses 

93.  The applicant company also claimed EUR 1,271.34 for legal fees at 
the national level and before the Court, as well as EUR 265.55 for court fees 
incurred before the Court of Appeal. 

In support of the former claim, the applicant company submitted 
a solemn declaration by its lawyer that the legal service at the domestic 
level and before the Court had actually been provided and paid for. 

As for the amount of the claim in respect of the legal fees, it had been 
calculated on the basis of the number of “acts of legal assistance” rendered 



18 RINGIER AXEL SPRINGER SLOVAKIA, A.S. v. SLOVAKIA (No. 3) JUDGMENT 

and  reward  for  every  such “act” established under  the calculation formula 
applicable at the national level. 

94.  The Government submitted that no costs and expenses should be 
compensated for which had been incurred in the proceedings before the 
ordinary courts. As regards the legal fees incurred before the Constitutional 
Court and the Court, they pointed out that the applicant company had 
submitted no evidence showing that it was under an obligation to pay these 
fees or that it had actually paid them. 

95.  According to the Court’s case-law, an applicant is entitled to the 
reimbursement of costs and expenses only in so far as it has been shown 
that these have been actually and necessarily incurred and are reasonable as 
to quantum (see, for example, Iatridis v. Greece (just satisfaction) [GC], 
no. 31107/96, § 54, ECHR 2000-XI). 

96.  The Court observes that the applicant company has had the same 
legal representation throughout the domestic proceedings as well as before 
the Court (see paragraphs 2 and 44 above) and that, through its legal 
representation, it has been rather active in asserting its Convention rights 
both domestically and before the Court. There can thus be no doubt that the 
legal services, the costs of which it now seeks to have compensated, have 
actually been provided. The Court finds it natural that such legal services 
are subject to remuneration as attested by the solemn declaration by the 
applicant company’s legal representative, the truthfulness of which has by 
no means been put in any doubt. In addition, the Court finds the amount of 
the claim in respect of the legal fees reasonable. 

97.  Regard being had to the documents in its possession and the above 
criteria, the Court considers that the amount claimed should be awarded in 
full. It therefore awards the applicant company EUR 1,536.89 covering 
costs under all heads. 

C .  Default interest 

98.  The Court considers it appropriate that the default interest rate 
should be based on the marginal lending rate of the European Central Bank, 
to which should be added three percentage points. 

FOR THESE REASONS, THE COURT 

1.  Declares, unanimously, the application admissible; 
 
2.  Holds, unanimously, that there has been a violation of Article 10 of the 

Convention; 
 



 RINGIER AXEL SPRINGER SLOVAKIA, A.S. v. SLOVAKIA (No. 3) JUDGMENT 19 

3.  Holds, by five votes to two, 
(a)  that the respondent State is to pay the applicant company, within 
three months from the date on which the judgment becomes final in 
accordance with Article 44 § 2 of the Convention, the following 
amounts: 

(i)  EUR 4,431.45 (four thousand four hundred and thirty-one euros 
and forty-five cents), plus any tax that may be chargeable, in 
respect of pecuniary damage; 
(ii)  EUR 9,750 (nine thousand seven hundred and fifty euros), plus 
any tax that may be chargeable, in respect of non-pecuniary 
damage; 
(iii) EUR 1,536.89 (one thousand five hundred and thirty-six euros 
and eighty-nine cents), plus any tax that may be chargeable to the 
applicant company, in respect of costs and expenses; 

(b)  that from the expiry of the above-mentioned three months until 
settlement simple interest shall be payable on the above amounts at 
a rate equal to the marginal lending rate of the European Central Bank 
during the default period plus three percentage points; 

 
4.  Dismisses, unanimously, the remainder of the applicant company’s claim 

for just satisfaction. 

Done in English, and notified in writing on 7 January 2014, pursuant to 
Rule 77 §§ 2 and 3 of the Rules of Court. 

 Marialena Tsirli Alvina Gyulumyan 
 Deputy Registrar President 

In accordance with Article 45 § 2 of the Convention and Rule 74 § 2 of 
the Rules of Court, the separate opinion of Judges Gyulumyan and López 
Guerra is annexed to this judgment. 

A.B.G. 
M.T. 



20 RINGIER AXEL SPRINGER SLOVAKIA, A.S. v. SLOVAKIA (No. 3) JUDGMENT -   
  SEPARATE OPINION 

PARTLY DISSENTING OPINION OF JUDGES 
GYULUMYAN AND LÓPEZ GUERRA 

We have voted with the majority in finding that there has been a 
violation of Article 10 of the Convention. However, we differ from the 
majority as to the award by way of just satisfaction under Article 41 of the 
Convention. We consider the sum awarded in respect of non-pecuniary 
damage to be clearly excessive. 

There can be no doubt that the consistency of the Court’s case-law in 
awarding just satisfaction is also of particular importance, and compensation 
has a bearing on foreseeability for a Government. On the same day, the 
Court dealt with an identical issue in another case brought by the same 
applicant (no. 21666/09) and the award for non-pecuniary damage was 
considerably less than in the present case. We cannot identify any reasons 
for awarding more in this case. 


