
 
 

 
 

 

 

 

FOURTH SECTION 

 

 

 

 

 

 

 

CASE OF STANKIEWICZ AND OTHERS v. POLAND 

 

(Application no. 48723/07) 

 

 

 

 

 

 

 

JUDGMENT 

 

 

 

 

STRASBOURG 

 

14 October 2014 

 

 

 

 
This judgment will become final in the circumstances set out in Article 44 § 2 of the 

Convention. It may be subject to editorial revision. 

 





 STANKIEWICZ AND OTHERS v. POLAND JUDGMENT 1 

In the case of Stankiewicz and Others v. Poland, 

The European Court of Human Rights (Fourth Section), sitting as 

a Chamber composed of: 

 Ineta Ziemele, President, 

 Päivi Hirvelä, 

 George Nicolaou, 

 Ledi Bianku, 

 Nona Tsotsoria, 

 Zdravka Kalaydjieva, 

 Krzysztof Wojtyczek, judges, 

and Françoise Elens-Passos, Section Registrar, 

Having deliberated in private on 23 September 2014, 

Delivers the following judgment, which was adopted on that date: 

PROCEDURE 

1.  The case originated in an application (no. 48723/07) against the 

Republic of Poland lodged with the Court under Article 34 of the 

Convention for the Protection of Human Rights and Fundamental Freedoms 

(“the Convention”) by two Polish nationals, Mr Andrzej Stankiewicz and 

Ms Małgorzata Solecka and by the publishing company Presspublica sp. z 

o. o. (“the applicants”), on 29 October 2007. 

2.  The applicants were represented by Mr J. Kondracki, a lawyer 

practising in Warsaw. The Polish Government (“the Government”) were 

represented by their Agent, Mr J. Wołąsiewicz, succeeded 

by Ms J. Chrzanowska, of the Ministry of Foreign Affairs. 

3.  The applicants alleged that the judgments finding them liable for 

infringement of W.D.’s personal rights had been in breach of their right to 

freedom of expression. 

4.  On 12 June 2012 the application was communicated to the 

Government. 

THE FACTS 

I.  THE CIRCUMSTANCES OF THE CASE 

5.  The first and second applicants, Mr Andrzej Stankiewicz and 

Ms Małgorzata Solecka, were born in 1974 and 1970 respectively and live 

in Piaseczno-Józefosław and Kraków. The third applicant, Presspublica 

sp. z o. o. is a limited liability company having its registered office in 



2 STANKIEWICZ AND OTHERS v. POLAND JUDGMENT 

Warsaw. The company is the publisher of the daily newspaper 

“Rzeczpospolita” where the first and second applicants worked as 

journalists. 

A.  Civil proceedings instituted by W.D. 

6.  It appears that A.F., the chief executive of the Polish branch of 

M.S.D. Inc. (“M.S.D.”), a large pharmaceutical company, approached 

journalists of the daily newspaper “Rzeczpospolita”. He informed them on 

condition of anonymity that the company had received a proposal to 

“arrange” the placement of its drug on the list of refunded drugs in 

exchange for a bribe. 

7.  On 12 May 2003 “Rzeczpospolita” published on the front and fourth 

pages an article entitled “Drugs for millions of dollars” (“Leki za miliony 

dolarów”), written by the first and second applicants. The subtitle read: 

“A pharmaceutical company asserts that the Head of the Private Office of 

the Minister of Health demanded a large bribe” (“koncern farmaceutyczny 

twierdzi, że szef gabinetu politycznego ministra zdrowia żądał dużej 

łapówki”). 

8.  The journalists alleged that in the summer of 2002 W.D., the Head of 

the Private Office of the Minister of Health (Szef Gabinetu Politycznego 

Ministra Zdrowia) had demanded a bribe from representatives of 

a pharmaceutical company, offering in return his assistance in having a drug 

manufactured by the company placed on the list of drugs refunded within 

the framework of the national health care scheme. 

9.  In the article, the applicants recounted the circumstances of two 

meetings which had taken place in Warsaw restaurants. They were attended 

by W.D., B.O. – director of a private osteoporosis clinic and W.D.’s friend, 

as well as two representatives of the pharmaceutical company – Ł.Z. and 

H.M.N. The meetings had been devoted to the plan to set up jointly, by the 

two companies, a network of osteoporosis clinics in Poland. 

10.  The relevant parts of the article read: 

“W.D., the Head of the Private Office of M.Ł. [Minister of Health], demanded 

a multi-million dollar bribe, offering his assistance in placing drugs on the list of 

refunded drugs – asserts foreign pharmaceutical company. W.D. rejects these 

allegations, and M.Ł. [the Minister] does not believe the version of events presented 

by the company. ... 

“It is the first such obvious case of a corruption proposal which has happened to 

me” – asserts the representative of the company. W.D. admits that he twice met the 

representatives of the company, but denies that he demanded money from them. ... 

Companies are keen to have their drugs placed on the list [of refunded drugs]. Why? 

Because the State pays part of their price so they are cheaper and more accessible to 

patients. It has been known for years that decisions concerning registration and 

placement of drugs on the list of refunded drugs were accompanied by 



 STANKIEWICZ AND OTHERS v. POLAND JUDGMENT 3 

“informal payments”. However, up to now the representatives of the pharmaceutical 

companies have never directly admitted that they were asked for a bribe. ... 

According to the director of the pharmaceutical company, W.D. was trying to 

convince [them] that the osteoporosis clinic [of B.O.] was a serious project. ... “He 

[W.D.] offered us cooperation and demanded a one-off rapid payment of 1.5 million 

dollars and then annual payments of 1-1.5 million. Money was to be spent on 

“infrastructure””. 

11.  The journalists sought comments from W.D. before the publication 

of the article. They put to him questions about his presence as a high-

ranking State official at a business meeting between two companies. W.D. 

initially denied that he had participated in it. However, two days later he 

recalled that he had in fact participated in the second meeting. Contrary to 

his earlier assertions, he also stated that the issue of the list of refunded 

drugs had been discussed at the meeting but at the initiative of the 

pharmaceutical company. Eventually, W.D. admitted that his participation 

at the meetings had been inappropriate and stated that he had felt 

uncomfortable in his role of an official. 

12.  The Minister M.Ł. refused to speak to the journalists. In his written 

statement he asserted that W.D.’s participation at the meetings had not been 

inappropriate and that he did not believe the version of events as presented 

by the pharmaceutical company. 

13.  The journalists included in the article critical comments made by 

A.N., the Deputy Minister of Health responsible for drugs policy at the 

relevant time. A.N. stated that “W.D. was not authorised to participate at 

such meetings. It is not the role of the Head of the Private Office.” He also 

stated that “The Head of the Private Office should not be dealing with his 

business future in the course of carrying out his official duties”. 

14.  The article also included a report on the career of W.D. entitled 

“Doctor, businessman, official”. It described, inter alia, his activities in the 

Mazowiecki branch of the Alliance of the Democratic Left (Sojusz Lewicy 

Demokratycznej) and his association with M.Ł., the future Minister of 

Health. On the recommendation of his party W.D. was appointed a member 

of the Board of the Mazowiecki Health Insurance Fund (Mazowiecka Kasa 

Chorych). After the parliamentary elections in the autumn 2001, won by the 

Alliance of the Democratic Left, W.D. together with the Minister of Health 

M.Ł. and the Deputy Minister A.N. became one of the most influential 

figures in the health ministry to the exclusion of three other deputy 

ministers. In September 2002 W.D. suddenly resigned from his position as 

the Head of the Private Office of the Minister. 

15.  On 22 May 2003 W.D. lodged a civil action with the Warsaw 

Regional Court against the applicants for infringement of his personal 

rights. He demanded that the defendants publish an apology and further 

sought 500,000 Polish zlotys (PLN) in compensation for non-pecuniary 

damage. Subsequently, he modified the latter claim and sought instead 



4 STANKIEWICZ AND OTHERS v. POLAND JUDGMENT 

50,000 PLN to be paid to a charity. W.D. submitted that the information 

about the alleged request for a bribe in exchange for the placement of a drug 

on the list of refunded drugs had been misleading and untrue. The 

newspaper’s allegations against W.D. had been based on unverified 

information originating from the representatives of the pharmaceutical 

company. 

16.  The applicants argued that the version of events presented in the 

article was credible and that they had observed due diligence in gathering 

information for their article. They further argued that the disclosure of the 

facts presented in the article had been justified in the public interest. 

17.  During the proceedings, the Warsaw Regional Court heard several 

witnesses, including the participants at the business meetings, i.e. B.O., 

H.M.N., Ł.Z., the claimant W.D. as well as A.F. and the journalists. 

18.  Ł.Z., an employee of the pharmaceutical company, testified that the 

meetings had been devoted to M.S.D. Inc.’s possible involvement in the 

project of setting up a network of osteoporosis clinics in Poland. This 

involvement, according to the expectations of B.O.’s company, was to be 

limited to making a payment of approximately PLN 400,000, i.e. 

approximately between USD 100,000 and USD 150,000, to a given bank 

account. According to Ł.Z.’s testimony, this proposal was not accepted by 

M.S.D. Inc., whose participation in the project was thereby terminated. Ł.Z. 

further testified that while indeed the participants had also talked about the 

possibility of placing a certain drug on the list of refunded drugs, there had 

been in fact no causal link between the two matters. 

19.  H.M.N., the finance director of the pharmaceutical company, 

testified that he had met W.D. and B.O. to discuss the same project. W.D. 

had introduced himself as a person representing a group which had been 

interested in the project. According to H.M.N., he expressed his surprise 

that the representative of the Government would be interested in the project 

involving a drug which had not been placed on the list of refunded drugs. 

At that point W.D. had stated that he would look into this issue. H.M.N. 

further stated that from the company point of view “there had been no 

connection between the project and the placement of the drug on the list”. 

The pharmaceutical company refused to participate financially in the project 

on the terms proposed by W.D. and B.O. 

20.  A.F., the chief executive of the company, testified that the 

participants at the meetings had discussed the project of setting up 

a network of clinics treating osteoporosis. He was informed by two of his 

employees present at the meeting that W.D. had proposed to the company to 

invest a certain amount in that project. According to A.F., W.D. had also 

discussed the issue of placement of the company’s drug used for treating 

osteoporosis on the list of refunded drugs. He considered that the two 

issues, namely the financial investment in the project and the placement of 

the company’s drug on the list were interconnected. He understood, basing 



 STANKIEWICZ AND OTHERS v. POLAND JUDGMENT 5 

himself on the information from his employees, that if the company had 

decided to invest in the project then the placement of its drug on the list of 

refunded drugs would have been possible. 

21.  B.O., director of a private osteoporosis clinic and friend of W.D., 

stated that the participants had discussed osteoporosis and the setting up of 

a network of clinics treating that illness. According to B.O., Ł.Z. had 

requested a meeting with W.D. and he had arranged it accordingly. B.O. 

denied that the participants at the meeting had discussed the issue of the 

placement of the company drug on the list of refunded drugs or that W.D. 

had demanded a bribe. 

22.  By a judgment of 17 June 2005 the Warsaw Regional Court 

dismissed W.D.’s claim. 

23.  The court established that in their article the applicants, besides their 

critical assessment of the Ministry of Health’s decision-making process 

concerning the registration and placement of drugs on the list of refunded 

drugs, described the events related by the anonymous representatives of the 

Polish branch of one of the large pharmaceutical companies. Their article 

was also based on the information received from A.N. (the Deputy Minister 

of Health), B.O., W.D. and the statement received from the Minister of 

Health. The assertions of the representatives of the pharmaceutical company 

were confronted with the statements of W.D. The journalists further 

presented W.D.’s professional and political career. In the article they 

pointed to specific contradictions and ambiguities in W.D.’s account of his 

meetings with the representatives of the pharmaceutical company. 

The article presented the claimant who was a high-ranking official in 

a negative light, but the readers were offered two versions of the relevant 

events and could make their own assessment of it. It was undisputed that 

W.D. had met twice in restaurants with H.M.N. and Ł.Z., the representatives 

of the American pharmaceutical company M.S.D. Inc. and introduced 

himself as the Head of the Private Office of the Minister of Health. 

24.  The Regional Court further established that W.D. assisted at the 

meetings with B.O., his friend and the owner of the Mokotów Osteoporosis 

Centre. The participants discussed the possibility of a joint undertaking of 

the two companies in developing a network of osteoporosis clinics in 

Poland. The pharmaceutical company was interested in the placement of its 

drug for the treatment of osteoporosis on the Ministry’s list of refunded 

drugs. The parties discussed the organisational and financial details of the 

joint project as well as the issue of the pharmaceutical company’s 

difficulties in securing the placement of its drug on the list. Eventually, the 

joint project failed because the pharmaceutical company had not accepted 

the financial terms of the Polish company. A.F. and H.M.N., respectively 

the chief executive and finance director of the Polish branch of M.S.D. Inc. 

approached the press and informed the journalists that W.D. had demanded 



6 STANKIEWICZ AND OTHERS v. POLAND JUDGMENT 

from their company a bribe in exchange for the placement of the company’s 

drug on the list. 

25.  Two journalists, M. Solecka, who specialised in the public health 

issues, together with A. Stankiewicz became interested in the story. Before 

publishing the article, the journalists had spoken to A.F., H.M.N., B.O. and 

W.D. as well as high-ranking officials in the Ministry of Health in order to 

verify their information. A.F., the chief executive of the pharmaceutical 

company was considered by the journalists as a reliable source, especially as 

he had undertaken to confirm his story before the court if necessary. The 

court further noted that the version of events presented to the applicants by 

A.F. and H.M.N. had been consistent, while the version presented by W.D. 

had been varying and proved inaccurate upon verification. Faced with 

divergent accounts, the journalists decided to present two versions of the 

meetings between the parties. M. Solecka had observed for years 

irregularities in the process of placement of drugs on the list of refunded 

drugs and received anonymous information about them. 

26.  The Regional Court considered that the testimonies of A.F., H.M.N. 

and Ł.Z. in respect of the course of the meetings were in principle similar. 

Witness Ł.Z. stated that the claimant (W.D.) had undertaken to check the 

list of refunded drugs and the chances of placing on it the drug 

manufactured by M.S.D. The parties had also discussed the need for the 

pharmaceutical company to make a quick decision about the transfer of 

money to an indicated bank account to which the finance director had firmly 

objected and thus M.S.D. pulled out of the joint project. 

27.  The Regional Court found that part of the article contested by W.D. 

had corresponded to the version of events presented to the journalists by the 

directors of M.S.D. In view of the consistency of the directors’ account and 

the lack of coherent explanation as to the course of the meetings by W.D. 

and B.O. the journalists could consider the former as a reliable source. 

Moreover, the court expressed a view that the mere fact of W.D.’s 

participation in the business meeting between two companies, during which 

he had introduced himself as a Ministry official, had placed him in an 

ambiguous and awkward situation and lent credibility to the account of the 

directors of M.S.D. In these circumstances the Regional Court held that the 

impugned article had been based on reliable and verified information. 

The accounts of the representatives of the M.S.D. and of W.D. had been 

accurately reported. It was further no doubt that the article had dealt with 

issues of public interest, namely corruption. 

28.  The court held that the article had infringed the personal rights of 

W.D. However, it found that the applicants’ conduct had not been unlawful 

within the meaning of Article 24 of the Civil Code read in conjunction with 

the relevant provisions of the 1984 Press Act because the journalists had 

shown sufficient diligence in gathering and publishing the information and 

acted in accordance with the professional ethics. It noted that the 



 STANKIEWICZ AND OTHERS v. POLAND JUDGMENT 7 

information that the applicants had had at their disposal before the 

publication of the article had been sufficiently reliable to justify the 

allegation made in the article. Lastly, the court noted that the journalist had 

not been required to prove the truthfulness of their allegations in order to 

demonstrate the lack of unlawfulness in their actions. 

29.  W.D. appealed against the judgment and dropped his pecuniary 

claims. He argued that the journalists had largely based their conclusions on 

the version of events presented to them by A.F., and that the latter had 

deliberately sought to disparage him with a view to having the drug 

manufactured by M.S.D. Inc. placed on the list of refunded drugs. 

He further argued that A.F. had not in fact participated in the meeting at 

which the alleged offer of a bribe had been made, and thus his version of 

events could not be regarded as reliable. He further contended that while 

preparing the article the journalists had failed to question Ł.Z., who had 

served during the meeting as an interpreter of his conversations with 

H.M.N. He stressed that he spoke no English and H.M.N. did not speak or 

understand Polish, making any direct conversation between them 

impossible. 

30.  By a judgment of 11 October 2006 the Warsaw Court of Appeal 

allowed the appeal. 

31.  The Court of Appeal concurred with the lower court that W.D.’s 

personal rights had been infringed. It noted that the allegation levelled 

against the claimant that a high-ranking public official had demanded 

a bribe for securing a placement of the drug on the list of refunded drugs 

amounted to a criminal offence. The allegation that a person had committed 

or attempted to commit an offence amounted to a flagrant violation of one’s 

reputation. 

32.  The Court of Appeal, leaving aside the question of the truthfulness 

of the allegation raised, concentrated its analysis on whether the journalists 

had respected the special diligence required of them under the Press Act in 

order to rebut the presumption of unlawfulness of the infringement of 

W.D.’s personal rights. It referred to the case-law of the Supreme Court 

(the Supreme Court’s judgments of 14 May 2003, case no. I CKN 463/01, 

and of 18 February 2005, case no. I CKN 463/01) which held that in order 

to rebut the said presumption of unlawfulness it was sufficient to establish 

that a journalist had acted with requisite diligence, and that it was not 

necessary to prove the truthfulness of the allegations raised. Contrary to the 

lower court, the Court of Appeal found that the journalists had failed to 

observe special diligence in the preparation of their article. 

33.  It noted, first and foremost, that while preparing their article the 

applicants had failed to question Ł.Z., while the latter’s version of events 

had been crucial, given that W.D. and H.M.N. had relied on his 

interpretation to understand each other. The Court held that the journalists’ 

failure to acquaint themselves with Ł.Z.’s version of events – given that 



8 STANKIEWICZ AND OTHERS v. POLAND JUDGMENT 

there had been only four participants at the meeting – amounted to 

a cardinal error and clearly demonstrated that they had failed to observe due 

diligence. The court further noted that the version of events presented by 

A.F., the company’s chief executive, to the journalists had been essentially 

based on summary information concerning the meetings, given to him by 

H.M.N. and Ł.Z., and thus might have been inaccurate due to possible 

translation mistakes. The journalists had not attempted to confirm whether 

the latter’s version of events had corresponded to the version of Ł.Z., but on 

the other hand they had spoken to persons (certain members of parliament) 

who had not had much in common with the issues raised in the article. 

34.  The Court of Appeal observed that the reliability of A.F. was open to 

doubt. In this regard, it noted that the chief executive had clearly not wished 

that the journalists speak to Ł.Z. and that he had contacted the press only 

a few months after the impugned events had occurred. Furthermore, the list 

of refunded drugs for 2003 was only published in January of that year, 

while Ł.Z. had met the claimant in December 2002, on the instructions of 

A.F., to discuss the placement of the company’s drug on the list. The court 

noted that it could be concluded from that that if the company’s drug had 

been included on the Ministry’s list, then A.F. would not have disseminated 

the information which was the subject of the article. 

35.  The Court of Appeal also held that the first-instance court had 

erroneously assessed the testimonies of certain witnesses and concluded that 

the information that the applicants had had at their disposal before 

publication was insufficient for making the allegations of corruption against 

W.D. It was confirmed that B.O. had met with the representatives of M.S.D. 

to discuss the project of the network of osteoporosis clinics. This project 

was at the early stage but it was agreed that the financial contribution of 

M.S.D. would be in the region of 1-1.5 million USD. The parties did not 

agree on the form of this contribution. M.S.D. envisaged it in the form of 

supplying equipment and premises but did not accept the proposal of the 

Polish company to make a transfer of the above amount to an account of 

some unspecified company. According to the Court of Appeal it was only 

A.F. who had linked the demand to make the above payment with the issue 

of the list of refunded drugs. Witness H.M.N. stated that “there had been no 

connection between the project concerning osteoporosis clinics and the 

placement of the drug on the list”, while Ł.Z. denied that there had been any 

correlation between the two issues. Ł.Z. asserted that neither the claimant 

nor anyone else had proposed to have the drug placed on the list in 

exchange for a bribe. Accordingly, the court found that the witnesses’ 

testimonies did not confirm the truthfulness of the allegations made by the 

journalists. 

36.  In conclusion, the Court of Appeal held that the applicants’ conduct 

had been unlawful within the meaning of Article 24 of the Civil Code read 

in conjunction with the relevant provisions of the 1984 Press Act and 



 STANKIEWICZ AND OTHERS v. POLAND JUDGMENT 9 

infringed the claimant’s reputation and trust that was necessary in the 

exercise of his public duties. 

37.  The applicants were ordered to publish an apology in their 

newspaper, which the Court of Appeal worded as follows: 

“M.S. and A.S. [the first and second applicants], the authors of the article “Drugs for 

millions of dollars”, published in the newspaper “Rzeczpospolita” of 12 May 2003, as 

well as the publisher of this newspaper, Presspublica sp. z o.o., hereby declare that by 

including in the article the statement to the effect that W.D. had offered to place 

a drug on the Minister of Health’s list of refunded drugs in return for a multi-million 

bribe, they infringed W.D.’s personal rights by exposing him to a loss of good 

reputation and trust necessary to pursue his public and professional activity and for 

that they present their apology.” 

38.  The applicants were also ordered to pay PLN 4,400 (1,100 euros 

(EUR)) in court fees and to reimburse the costs of PLN 6,230 (EUR 1,550) 

to W.D. 

39.  The applicants lodged a cassation appeal against the judgment. They 

argued, inter alia, that their conduct had not been unlawful, as they had 

observed due diligence in gathering the material for their article and the 

information obtained from the persons that they had questioned before 

publication had been sufficiently reliable. Further, they submitted that it was 

their right and duty as journalists to publish an article about the issue of 

corruption and that they had acted in the public interest. 

40.  By a judgment of 13 April 2007, the Supreme Court dismissed the 

cassation appeal, holding that the applicants’ conduct had in fact been 

unlawful. In doing so, the Supreme Court based its findings largely on the 

conclusions reached by the Warsaw Court of Appeal. It concurred with that 

court that the evidence in the case, in particular the testimonies of the 

witnesses, had not made it possible to establish that in the course of the 

negotiations concerning investment in osteoporosis clinics the claimant or 

anyone else had demanded a bribe with a view to securing the placement of 

the drug manufactured by the company on the list of refunded drugs. 

The Supreme Court’s judgment was served on the applicants on 

20 June 2007. 

B.  Criminal proceedings against W.D. 

41.  Following the publication of the article, on 22 May 2003 the Warsaw 

Appellate Prosecutor Office (Department for the Organised Crime) opened 

an investigation in the case concerning a bribe-taking by a government 

official. 

42.  On 17 March 2004 the Warsaw Appellate Prosecutor charged W.D. 

with bribery in that W.D., as a public official, had demanded not less than 

1.200.000 PLN from the pharmaceutical company in order to finance 

a network of osteoporosis clinics. The prosecutor alleged that W.D. jointly 



10 STANKIEWICZ AND OTHERS v. POLAND JUDGMENT 

with the representative of the Mokotów Osteoporosis Centre had negotiated 

the project with the M.S.D. He had also participated in the registration in 

July 2002 of the limited liability company “Woman +50” which was 

subsequently intended to manage the network of clinics. 

Secondly, W.D. was charged with procurement fraud. The prosecutor 

alleged that W.D., as a deputy Chairman of the Board of the Mazowiecki 

Health Insurance Fund and the chief executive of the company 

“Woman +50”, had submitted false documents to the Mazowiecki Health 

Insurance Fund in order to secure contracts for the company. The prosecutor 

imposed preventive measures on W.D., namely a ban on leaving the country 

and ordered him to put up bail of PLN 200,000. 

43.  On 17 January 2007 the Warsaw Appellate Prosecutor discontinued 

the proceedings against W.D. in respect of the charge of bribery for lack of 

sufficient evidence that he had committed the impugned offence. 

II.  RELEVANT DOMESTIC LAW AND PRACTICE 

A.  Relevant constitutional provisions 

44.  Article 14 of the Constitution provides as follows: 

“The Republic of Poland shall ensure freedom of the press and other means of social 

communication.” 

Article 31 § 3 of the Constitution, which lays down a general prohibition 

on disproportionate limitations on constitutional rights and freedoms 

(the principle of proportionality), provides: 

“Any limitation upon the exercise of constitutional freedoms and rights may be 

imposed only by statute, and only when necessary in a democratic State for the 

protection of its security or public order, or to protect the natural environment, health 

or public morals, or the freedoms and rights of other persons. Such limitations shall 

not violate the essence of freedoms and rights.” 

Article 54 § 1 of the Constitution guarantees freedom of expression. 

It states, in so far as relevant: 

“Everyone shall be guaranteed freedom to express opinions and to acquire and to 

disseminate information.” 

B.  The Civil Code 

45.  Article 23 of the Civil Code contains a non-exhaustive list of 

“personal rights” (dobra osobiste). This provision states: 

“The personal rights of an individual, such as, in particular, health, liberty, honour, 

freedom of conscience, name or pseudonym, image, secrecy of correspondence, 

inviolability of the home, scientific or artistic work, [as well as] inventions and 



 STANKIEWICZ AND OTHERS v. POLAND JUDGMENT 11 

improvements, shall be protected by the civil law regardless of the protection laid 

down in other legal provisions.” 

Article 24 § 1 of the Civil Code provides: 

“A person whose personal rights are at risk [of infringement] by a third party may 

seek an injunction, unless the activity [complained of] is not unlawful. In the event of 

infringement [the person concerned] may also require the party who caused the 

infringement to take the necessary steps to remove the consequences of the 

infringement ... In compliance with the principles of this Code [the person concerned] 

may also seek pecuniary compensation or may ask the court to award an adequate sum 

for the benefit of a specific public interest.” 

C.  The Press Act 

46.  In accordance with section 12 § 1 (1) of the Press Act a journalist is 

under the duty to act with particular diligence in gathering and using the 

information, and, in particular, to verify the truthfulness of obtained 

information. 

THE LAW 

I.  ALLEGED VIOLATION OF ARTICLE 10 OF THE CONVENTION 

47.  The applicants complained that the judgments given in their case had 

interfered with their right to freedom of expression and that the interference 

could not be regarded as necessary in a democratic society. They relied on 

Article 10 of the Convention which reads as follows: 

“1.  Everyone has the right to freedom of expression. This right shall include 

freedom to hold opinions and to receive and impart information and ideas without 

interference by public authority and regardless of frontiers. This Article shall not 

prevent States from requiring the licensing of broadcasting, television or cinema 

enterprises. 

2.  The exercise of these freedoms, since it carries with it duties and responsibilities, 

may be subject to such formalities, conditions, restrictions or penalties as are 

prescribed by law and are necessary in a democratic society, in the interests of 

national security, territorial integrity or public safety, for the prevention of disorder or 

crime, for the protection of health or morals, for the protection of the reputation or 

rights of others, for preventing the disclosure of information received in confidence, 

or for maintaining the authority and impartiality of the judiciary.” 

A.  Admissibility 

48.  The Court notes that this complaint is not manifestly ill-founded 

within the meaning of Article 35 § 3 (a) of the Convention. It further notes 



12 STANKIEWICZ AND OTHERS v. POLAND JUDGMENT 

that it is not inadmissible on any other grounds. It must therefore be 

declared admissible. 

B.  Merits 

1.  The applicants’ submissions 

49.  The applicants averred that their article concerned a matter of public 

interest. They were informed by a very reliable source, namely the chief 

executive of the Polish branch of one of the world largest pharmaceutical 

companies that the company had received a proposal to arrange the 

placement of its drug on the list of refunded drugs in exchange for a bribe. 

A.F. had asserted that the proposal had been made by W.D., the Head of the 

Private Office of the Minister of Health. The applicants emphasised that 

W.D., a Government official had decided to conduct official talks with the 

representatives of an international pharmaceutical company not in his office 

but in town. During the meeting W.D. had introduced himself as a Ministry 

official and handed his business card. 

50.  Before writing their article, the applicants had spoken with A.F., the 

chief executive and H.M.N., the finance director of the company who had 

participated in the meetings. They had also obtained a written statement 

from the Minister of Health. In their view, the information at their disposal 

before the publication of the article had been sufficiently reliable to reach 

the conclusion presented in it. 

51.  The applicants asserted that the discontinuation of the investigation 

against W.D. for lack of evidence to support the charge was not a decisive 

factor and did not point to the lack of diligence on their part. Their article 

was published on 12 May 2003 and on 17 March 2004 the Warsaw 

Appellate Prosecutor charged W.D. with bribery and procurement fraud. 

The prosecutor imposed preventive measures on W.D., namely a ban on 

leaving the country and ordered him to put up a bail. The criminal 

proceedings against W.D. lasted nearly three years and the charges were 

serious enough to justify the imposition of preventive measures. The 

discontinuation of the investigation against a politician which took place 

after the publication did not demonstrate that the journalist who had levelled 

certain allegations had published false information for which s/he should be 

sanctioned. The obligation incumbent on journalist could not be interpreted 

as a simple obligation to publish only “true” information. It should be borne 

in mind that journalists had only limited resources at their disposal. The 

press fulfilled an essential role in a democratic society and had a duty to 

impart information on all matters of public interest. 

52.  The applicants disagreed with the argument that their failure to seek 

information from Ł.Z. had amounted to lack of due diligence on their part. 

They underlined that their source of information was the chief executive of 



 STANKIEWICZ AND OTHERS v. POLAND JUDGMENT 13 

a pharmaceutical company and that his information had been confirmed by 

H.M.N., a participant to the meeting. They had further obtained statements 

from W.D. and B.O. and spoken to some members of parliament. They did 

not speak to Ł.Z. because they had suspicion that he had acted for both 

parties (the pharmaceutical company and W.D.) and thus could not be 

treated as a reliable source. Moreover, he was not an active participant in 

the meetings. Ł.Z. was an employee of the company who presented 

summary information concerning the meetings to the chief executive and it 

was clear to the applicants that A.F. was the most competent person to 

provide them with information. 

53.  The applicants also submitted that the impugned statements in the 

article, which they accurately reported, had been made by the chief 

executive and not by the journalists themselves. The applicants had not 

made any corruption allegations against W.D. but only referred the 

statement of the chief executive. In this respect they relied on the judgment 

Thoma v Luxembourg. In the applicants’ view, the interference complained 

of was not necessary in democratic society and the authorities did not give 

relevant and sufficient reasons to justify it. 

2.  The Government’s submissions 

54.  The Government maintained that the interference with the 

applicants’ right to freedom of expression was in accordance with Article 10 

of the Convention. It was prescribed by law (Articles 23 and 24 of the 

Civil Code) and pursued the legitimate aim of protection of the reputation or 

the rights of others. 

55.  With regard to the necessity for the interference, the Government 

submitted that the allegations made by the applicants against W.D. were 

factual statements. They referred, inter alia, to the following passages from 

the article: “the pharmaceutical company claims that the Head of the 

Private Office of the Minister of Health demanded a large bribe” and 

“W.D., the Head of the Private Office of M.Ł., demanded a multi-million 

dollar bribe, offering assistance in placing drugs on the list of refunded 

drugs – claims the foreign pharmaceutical company”. The assessment of the 

above statements should be conducted in terms of their truthfulness. With 

regard to the factual statements, the requirement for the journalists to prove 

that the allegation was substantially true was not contrary to the 

Convention. The Government recalled that the Warsaw Court of Appeal and 

the Supreme Court found that the testimonies of witnesses Ł.Z., B.O. and 

H.M.N. had not confirmed that the allegations made by the applicants had 

been true. 

56.  The Government submitted that the allegation made by the 

applicants had been of a very serious nature as it concerned the corruption 

offer made by a prominent State official. Such an act constituted a crime 

under Article 228 § 1 of the CC punishable by up to eight years’ 



14 STANKIEWICZ AND OTHERS v. POLAND JUDGMENT 

imprisonment. However, the applicants did not act with due diligence and 

failed to comply with the ordinary journalistic obligation to verify this 

factual allegation. 

57.  First of all, the applicants did not collect sufficiently accurate and 

reliable information and did not consult with all the relevant sources which 

were available to them. Mainly, they had failed to question Ł.Z. who had 

been one of only four participants to the meetings at which the alleged 

corruption proposals had been made. Ł.Z. had been serving as an interpreter 

between W.D. and B.O who spoke only Polish and H.M.N. who spoke 

English. They also failed to observe due diligence in their assessment of 

A.F.’s statements despite the fact that he had not participated in the 

meetings and relied on the information provided by Ł.Z. and H.M.N. 

The applicants did not question the fact that A.F. had not wanted them to 

speak to Ł.Z. 

58.  Secondly, with regard to the applicant’s assertion that at the time of 

publication it was impossible for them to verify the truthfulness of the 

allegations, the Government stressed that the domestic courts had examined 

this issue and found that the information at the applicants’ disposal had been 

insufficient to make the allegation of corruption. The Supreme Court stated 

that it was obvious that the applicants had not had the same resources as the 

authorities; however they had been obliged to act with requisite diligence in 

order to rebut the unlawfulness of their allegations. It further noted that 

“when the circumstances indicated a higher probability of inaccuracy in the 

submissions of persons who were the source of information for the 

journalist, a particularly meticulous verification of the truthfulness of the 

allegations was necessary”. 

59.  The Government further maintained that the domestic courts had 

given relevant and sufficient reasons for their decisions. The sanctions 

imposed on the applicants were proportionate as they had been held liable 

only under the civil law. The applicants were ordered to publish an apology 

and to pay the costs of the claimant and the court fees. They did not have to 

pay compensation. In the Government’s view, the domestic courts struck 

a fair balance between the restriction of the applicants’ freedom of 

expression and the protection of W.D.’s reputation. 

3.  The Court’s assessment 

60.  It was common ground between the parties that the domestic courts’ 

decisions complained of by the applicants amounted to “interference” with 

the exercise of their right to freedom of expression. The Court also finds 

that the interference complained of was prescribed by law, namely 

Articles 23 and 24 of the Civil Code, and pursued the legitimate aim 

referred to in Article 10 § 2 of the Convention, namely “the protection of 

the reputation or rights of others”. 



 STANKIEWICZ AND OTHERS v. POLAND JUDGMENT 15 

61.  It remains to be established whether the interference was “necessary 

in a democratic society”. This determination must be based on the following 

general principles emerging from the Court’s case-law (see, among other 

authorities, Cumpǎnǎ and Mazǎre v. Romania [GC], no. 33348/96, 

§§ 88-91, ECHR 2004-XI, with further references): 

(a)  The test of “necessity in a democratic society” requires the Court to 

determine whether the interference corresponded to a pressing social need. 

The Contracting States have a certain margin of appreciation in assessing 

whether such a need exists, but it goes hand in hand with European 

supervision, embracing both the legislation and the decisions applying it, 

even those delivered by independent courts. The Court is therefore 

empowered to give the final ruling on whether a “restriction” is reconcilable 

with freedom of expression as protected by Article 10. 

(b)  The Court’s task in exercising its supervisory function is not to take 

the place of the competent domestic courts but rather to review under 

Article 10 the decisions they have taken pursuant to their power of 

appreciation. This does not mean that the supervision is limited to 

ascertaining whether the respondent State exercised its discretion 

reasonably, carefully or in good faith; what the Court has to do is to look at 

the interference complained of in the light of the case as a whole, including 

the content of the statements held against the applicant and the context in 

which he or she has made them. 

(c)  In particular, the Court must determine whether the reasons adduced 

by the national authorities to justify the interference were relevant and 

sufficient and whether the measure taken was proportionate to the legitimate 

aims pursued. In doing so, the Court has to satisfy itself that the national 

authorities, basing themselves on an acceptable assessment of the relevant 

facts, applied standards which were in conformity with the principles 

embodied in Article 10. 

(d)  The Court must also ascertain whether the domestic authorities 

struck a fair balance between the protection of freedom of expression as 

enshrined in Article 10 and the protection of the reputation of those against 

whom allegations have been made, a right which, as an aspect of private 

life, is protected by Article 8 of the Convention. 

62.  However, Article 10 of the Convention does not guarantee wholly 

unrestricted freedom of expression even with respect to press coverage of 

matters of serious public concern and relating to politicians or public 

officials. Under the terms of its second paragraph, the exercise of this 

freedom carries with it “duties and responsibilities”, which also apply to the 

press. These “duties and responsibilities” are liable to assume significance 

when there is a question of attacking the reputation of a named individual 

and infringing the “rights of others”. By reason of the “duties and 

responsibilities” inherent in the exercise of the freedom of expression, the 

safeguard afforded by Article 10 to journalists in relation to reporting on 



16 STANKIEWICZ AND OTHERS v. POLAND JUDGMENT 

issues of general interest is subject to the proviso that they are acting in 

good faith in order to provide accurate and reliable information in 

accordance with the ethics of journalism (see, among other authorities, 

Bladet Tromsø and Stensaas v. Norway [GC], no. 21980/93, § 65, 

ECHR 1999-III; Kasabova v. Bulgaria, no. 22385/03, § 63, 19 April 2011). 

63.  In previous cases, when the Court has been called upon to decide 

whether to exempt newspapers from their ordinary obligation to verify 

factual statements that are defamatory of private individuals, it has taken 

into account various factors, particularly the nature and degree of the 

defamation and the extent to which the newspaper could have reasonably 

regarded its sources as reliable with regard to the allegations 

(Bladet Tromsø and Stensaas, cited above, § 66). These factors, in turn, 

require consideration of other elements such as the authority of the source 

(Bladet Tromsø and Stensaas, cited above), whether the newspaper had 

conducted a reasonable amount of research before publication 

(Prager and Oberschlick v. Austria, 26 April 1995, § 37, Series A no. 313), 

whether the newspaper presented the story in a reasonably balanced manner 

(Bergens Tidende and Others v. Norway, no. 26132/95, § 57, 

ECHR 2000-IV) and whether the newspaper gave the persons defamed the 

opportunity to defend themselves (Bergens Tidende and Others, cited 

above, § 58). Hence, the nature of such an exemption from the ordinary 

requirement of verification of defamatory statements of fact is such that, in 

order to apply it in a manner consistent with the case-law of this Court, the 

domestic courts have to take into account the particular circumstances of the 

case under consideration. If the national courts apply an overly rigorous 

approach to the assessment of journalists’ professional conduct, the latter 

could be unduly deterred from discharging their function of keeping the 

public informed. The courts must therefore take into account the likely 

impact of their rulings not only on the individual cases before them but also 

on the media in general (see Kasabova, cited above, § 55 and 

Yordanova and Toshev v. Bulgaria, no. 5126/05, § 48, 2 October 2012). 

64.  An additional factor of particular importance in the present case is 

the vital role of “public watchdog” which the press performs in a democratic 

society. Although it must not overstep certain bounds, in particular in 

respect of the reputation and rights of others, its duty is nevertheless to 

impart – in a manner consistent with its obligations and 

responsibilities-information and ideas on political issues and on other 

matters of general interest (ibid., § 93, with further references). 

The Court must apply the most careful scrutiny when the sanctions imposed 

by a national authority are capable of discouraging the participation of the 

press in debates over matters of legitimate public concern (see, among other 

authorities, Tønsbergs Blad A.S. and Haukom v. Norway, no. 510/04, § 88, 

ECHR 2007-III). 



 STANKIEWICZ AND OTHERS v. POLAND JUDGMENT 17 

65.  The matters discussed in the applicants’ article concerned issues of 

public interest, namely allegations of improper conduct of W.D., 

a high-ranking official of the Ministry of Health. The article described 

W.D.’s involvement in the negotiations with the representatives of 

a pharmaceutical company where he had allegedly requested a financial 

advantage. The wider context of the article dealt with the issue of 

irregularities in the process related to placement of drugs on the list of 

refunded drugs. 

66.  At the material time W.D. held the position of the Head of the 

Private Office of the Minister of Health. Appointment to and dismissal from 

this position depended entirely on the discretion of the Minister. It further 

appears from the article that W.D. was a member of the regional branch of 

the Alliance of the Democratic Left and a close associate of the Minister of 

Health M.Ł. The limits of acceptable criticism are wider with regard to 

a person holding a public office than with regard to a private individual. 

Unlike the latter, the former inevitably and knowingly lays himself open to 

close scrutiny of his words and deeds by journalists and the public at large, 

and he must consequently display a greater degree of tolerance (see, among 

other authorities, Lingens v. Austria, 8 July 1986, § 42, Series A no. 103; 

Pedersen and Baadsgaard v. Denmark [GC], no. 49017/99, § 80, 

ECHR 2004-XI; Mamère v. France, no. 12697/03, § 27, ECHR 2006-XIII). 

67.  In the present case the Court of Appeal found that the applicants had 

infringed the personal rights of W.D. by having alleged that he had offered 

to a pharmaceutical company to place its drug on the list of refunded drugs 

in return for a significant bribe. The Supreme Court confirmed the Court of 

Appeal’s judgment. 

68.  The domestic courts’ analysis focused on the issue of special 

diligence required of journalist in order to rebut the presumption of 

unlawfulness of the infringement of personal rights. They referred to the 

case-law of the Supreme Court which held that in order to rebut the above 

presumption of unlawfulness it was sufficient to establish that a journalist 

had acted with requisite diligence and that s/he was not required to 

demonstrate the truthfulness of the allegations raised (see paragraph 32 

above). In the instant case, the first-instance court (the Regional Court) 

found that the applicants had shown sufficient diligence in the preparation 

of their article, while the two higher courts reached the opposite conclusion. 

69.  The Court recalls that in situations where on the one hand 

a statement of fact is made and insufficient evidence is adduced to prove it, 

and on the other the journalist is discussing an issue of genuine public 

interest, verifying whether the journalist has acted professionally and in 

good faith becomes paramount (see Flux v. Moldova (no. 7), no. 25367/05, 

§ 41, 24 November 2009; Kasabova, cited above, § 63 in fine; 

Ziembiński v. Poland, no. 46712/06, § 53, 24 July 2012; and 

Yordanova and Toshev, cited above, § 55). 



18 STANKIEWICZ AND OTHERS v. POLAND JUDGMENT 

70.  The Court of Appeal considered that the applicants had not acted 

professionally because their allegations against W.D. had not been 

sufficiently researched. It reproached the applicants essentially for their 

failure to speak to Ł.Z. who had been one of the four participants at the 

meetings and the one who had served as an interpreter. It emphasised that 

the journalists relied on the story of A.F. (the chief executive) while his 

knowledge had been based on account of the meetings given by Ł.Z. and 

H.M.N. and that the journalists should have confronted the story put to them 

by A.F. with the version of Ł.Z. The Court of Appeal found that A.F.’s 

story was not credible because he had apparently not wished that the 

journalist speak to Ł.Z. However, it appears that the journalists themselves 

did not consider Ł.Z. as trustworthy source suspecting him of double loyalty 

and because he was not an active participant at the meetings. They relied on 

the story of the chief executive corroborated by H.M.N. 

71.  The Court of Appeal focused its assessment of journalistic diligence 

on one element without paying regard to other aspects of the journalists’ 

professionalism and the overall context in which the business meetings with 

the participation of W.D. took place. It is true that A.F. broke the story to 

the journalists. However, they undertook to verify the story meticulously. 

Firstly, they considered his account credible because A.F. pledged to repeat 

it in the court if necessary and because it was consistent with the account of 

H.M.N., one of the representatives of the company at the meetings. 

Secondly, they contacted the Minister of Health and spoke to two other 

major protagonists of the story, namely B.O. and W.D. The journalists’ 

impression of the credibility of the story was reinforced by inconsistent 

accounts given by W.D. (see paragraph 11 above). Thirdly, the journalists 

spoke to A.N., the Deputy Minister of Health in charge of the drugs policy 

at the relevant time who had given a very critical opinion of W.D.’s 

involvement in the meetings. The statements of the Deputy Minister 

supported the applicants’ thesis that W.D. acted improperly in mixing his 

official position with business ventures. Fourthly, the Court of Appeal 

entirely omitted to note the fact of W.D.’s presence at the private meetings 

between two companies where he had taken part in the negotiations having 

introduced himself as a high-ranking Government official. The Court agrees 

with the Regional Court that this fact, bordering on a conflict of interest, 

lends credibility to A.F.’s account. 

72.  The extent to which the applicants could have reasonably regarded 

the impugned information provided by the representatives of pharmaceutical 

company as reliable must be determined in the light of the situation at the 

time of the preparation of the article, rather than with the benefit of 

hindsight (see Bladet Tromsø and Stensaas, cited above, §§ 66 in fine and 

72; and Kasabova, cited above, § 67). In this respect it should be noted that 

the domestic courts refrained from assessing the diligence of the two 



 STANKIEWICZ AND OTHERS v. POLAND JUDGMENT 19 

journalists from the perspective of the information available at the time of 

preparation of the article. 

73.  Furthermore, it should be noted that the allegations raised in the 

article resulted in the opening of the criminal investigation into the matter 

and the charges of bribery being laid against W.D. Although the 

investigation was eventually discontinued for lack of sufficient evidence, 

the mere length of it (more than three and a half years of proceedings) and 

the significant amount of evidence examined by the prosecutor would 

indicate that the allegations could not have been ignored (see paragraphs 

42-43 above). 

74.  The Court further notes that the Court of Appeal found, relying 

essentially on one sentence from the testimony of H.M.N., that there had 

been no correlation between the project concerning the network of 

osteoporosis clinics and the placement of the drug on the list (see paragraph 

35 above). At the same time it was undisputed that the parties to the 

meetings discussed the financial involvement of M.S.D. in the project in the 

region of 1-1.5 USD million and that the project collapsed when the M.S.D. 

refused to transfer this amount to an unspecified bank account. In addition, 

three out of four participants (Ł.Z., W.D. and H.M.N.) testified that they 

discussed the issue of placement of the M.S.D.’s drug on the list of refunded 

drugs. 

75.  Having regard to the above elements and the overall content of the 

impugned publication, the Court considers that the applicants complied with 

the tenets of responsible journalism. The research done by the applicants 

before the publication of their allegations was in good faith and complied 

with the ordinary journalistic obligation to verify the facts from reliable 

sources (compare and contrast, Rumyana Ivanova v. Bulgaria, 

no. 36207/03, §§ 64-65, 14 February 2008; Kania and Kittel v. Poland, 

no. 35105/04, §§ 45-46, 21 June 2011). The Court is of the view that the 

allegations against W.D. were underpinned by a sufficient factual basis. 

It should also be noted that the content and the tone of the article was on the 

whole fairly balanced. The applicants, having approached a number of 

sources, gave as objective picture as possible of W.D. and offered him to 

present his version of the relevant events and to comment on the allegations 

raised. W.D.’s version of events was presented in the article. 

76.  In assessing the necessity of the interference, it is also important to 

examine the way in which the domestic courts dealt with the case, and in 

particular whether they applied standards which were in conformity with the 

principles embodied in Article 10 of the Convention. In the instant case, the 

domestic courts did not take into account the status of W.D. and the wider 

limits of permissible criticism applicable to politicians or public officials. 

Similarly, they omitted to consider the fact that the allegations of corruption 

had emanated from the pharmaceutical company and had been reported as 

such by the applicants. Furthermore, the Court of Appeal and the Supreme 



20 STANKIEWICZ AND OTHERS v. POLAND JUDGMENT 

Court appear to have been unconcerned by the fact that one of the top 

officials in the Ministry of Health took part in the negotiations between two 

private companies on their joint business venture in which the public 

authorities had no involvement. Nor did they appreciate that the subject-

matter of the publication concerned issues of public interest or the role of 

the press as a “public watchdog”. In consequence, the judicial authorities 

did not carry out a careful balancing exercise between the right to impart 

information and protection of the reputation or rights of others (compare 

and contrast, Keller v. Hungary (dec.), no. 33352/02, 4 April 2006; 

Kwiecień v. Poland, no. 51744/99, § 52, 9 January 2007; Błaja News 

sp. Z o. o. v. Poland, no. 59545/10, § 64, 26 November 2013). 

77.  It follows that the reasons relied on by the respondent State to justify 

the interference with the applicants’ right to freedom of expression, 

although relevant, are not sufficient to show that that interference was 

“necessary in a democratic society”. 

78.  There has accordingly been a violation of Article 10 of the 

Convention. 

II.  ALLEGED VIOLATION OF ARTICLE 6 § 1 OF THE CONVENTION 

79.  The applicants complained under Article 6 § 1 of the Convention 

that the Warsaw Court of Appeal had lacked impartiality, as one of the 

judges of this court was W.D.’s brother-in-law and W.D.’s mother-in-law 

had previously served as the President of this court. The applicants also 

indicated that W.D.’s father-in-law was a former judge of the Supreme 

Court. 

80.  The Court notes, however, that the applicants did not raise this 

complaint in the course of the proceedings before the Court of Appeal or 

later on in their cassation appeal to the Supreme Court. It follows that this 

complaint must be rejected under Article 35 §§ 1 and 4 of the Convention 

for non-exhaustion of domestic remedies. 

III.  APPLICATION OF ARTICLE 41 OF THE CONVENTION 

81.  Article 41 of the Convention provides: 

“If the Court finds that there has been a violation of the Convention or the Protocols 

thereto, and if the internal law of the High Contracting Party concerned allows only 

partial reparation to be made, the Court shall, if necessary, afford just satisfaction to 

the injured party.” 

A.  Damage 

82.  The first applicant, Mr Andrzej Stankiewicz and the second 

applicant, Ms Małgorzata Solecka each claimed EUR 5,000 in respect of 



 STANKIEWICZ AND OTHERS v. POLAND JUDGMENT 21 

non-pecuniary damage. They submitted that the national courts’ decisions in 

their case had resulted in adverse publicity, loss of professional reliability 

and reputation as well as emotional strain. 

83.  The Government argued that the applicants had been held liable only 

under the civil law for infringement of W.D.’s personal rights. They 

maintained that the claims were exorbitant and unsubstantiated. 

84.  The Court accepts that the first and second applicants suffered 

non-pecuniary damage – such as distress and frustration – which is not 

sufficiently compensated by the finding of a violation of the Convention. 

Having regard to the nature of the breach and making its assessment on an 

equitable basis, the Court awards the first and the second applicants each 

EUR 5,000, plus any tax that may be chargeable, in respect of 

non-pecuniary damage. 

85.  The third applicant, Presspublica sp. z o. o. sought, under the head of 

costs and expenses, reimbursement of the court fees in the amount of 

EUR 1,100 and of the legal costs of W.D. in the amount of EUR 1,550 

which the applicants were jointly ordered to pay by the Court of Appeal. 

It submitted that all costs related to the proceedings were borne by the 

Presspublica sp. z o. o. 

86.  The Government commented that the applicants did not make 

a claim in respect of pecuniary damage. 

87.  The Court, however, notes that the third applicant is in principle 

entitled to recover any sums that it has paid in fees and costs to W.D., by 

reason of their direct link with the Court of Appeal’s judgment which the 

Court found to be in breach of its right to freedom of expression 

(see Lingens v. Austria, 8 July 1986, § 50, Series A no. 103; 

Scharsach and News Verlagsgesellschaft v. Austria, no. 39394/98, § 50, 

ECHR 2003-XI; and Yordanova and Toshev, cited above, § 78). The claim 

made by the third applicant clearly falls under the heading of pecuniary 

damage resulting from a breach of the Convention, not costs and expenses. 

Having regard to the above, the Court awards the third applicant EUR 2,650 

in respect of pecuniary damage. 

B.  Costs and expenses 

88.  The costs and expenses related to the domestic proceedings and the 

proceedings before the Court were borne exclusively by the third applicant, 

Presspublica sp. z o. o. The third applicant claimed a total of EUR 8,387.50 

for legal fees incurred before the domestic courts and those incurred before 

the Court, producing relevant invoices. 

89.  The Government submitted that only the costs actually incurred in 

the preparation and defense of the applicants’ case before the Court and not 

before the domestic courts can be taken into consideration. 



22 STANKIEWICZ AND OTHERS v. POLAND JUDGMENT 

90.  According to the Court’s case-law, an applicant is entitled to the 

reimbursement of costs and expenses only in so far as it has been shown 

that these have been actually and necessarily incurred and are reasonable as 

to quantum. Furthermore, an applicant is entitled to an award in respect of 

the costs and expenses incurred by him/her at domestic level to prevent the 

breach found by the Court or to obtain redress therefor (see, among other 

authorities, Le Compte, Van Leuven and De Meyere v. Belgium (Article 50), 

18 October 1982, § 17, Series A no. 54). In the present case, regard being 

had to the documents in its possession and the above criteria, the Court 

considers it reasonable to award the third applicant EUR 6,000 plus any tax 

that may be chargeable to it, in respect of its legal costs in both domestic 

and Strasbourg proceedings. 

C.  Default interest 

91.  The Court considers it appropriate that the default interest rate 

should be based on the marginal lending rate of the European Central Bank, 

to which should be added three percentage points. 

FOR THESE REASONS, THE COURT, UNANIMOUSLY, 

1.  Declares the complaint concerning the interference with the applicants’ 

right to freedom of expression admissible and the remainder of the 

application inadmissible; 

 

2.  Holds that there has been a violation of Article 10 of the Convention; 

 

3.  Holds 

(a)  that the respondent State is to pay, within three months from the date 

on which the judgment becomes final in accordance with Article 44 § 2 

of the Convention, the following amounts, to be converted into the 

currency of the respondent State at the rate applicable at the date of 

settlement: 

(i)  EUR 2,650 (two thousand six hundred and fifty euros) to the 

third applicant, plus any tax that may be chargeable, in respect of 

pecuniary damage; 

(ii)  EUR 5,000 (five thousand euros) to the first and the second 

applicants each, plus any tax that may be chargeable, in respect of 

non-pecuniary damage; 

(iii)  EUR 6,000 (six thousand euros) to the third applicant, plus any 

tax that may be chargeable, in respect of costs and expenses; 



 STANKIEWICZ AND OTHERS v. POLAND JUDGMENT 23 

(b)  that from the expiry of the above-mentioned three months until 

settlement simple interest shall be payable on the above amounts at 

a rate equal to the marginal lending rate of the European Central Bank 

during the default period plus three percentage points; 

 

4.  Dismisses the remainder of the applicants’ claim for just satisfaction. 

Done in English, and notified in writing on 14 October 2014, pursuant to 

Rule 77 §§ 2 and 3 of the Rules of Court. 

Françoise Elens-Passos Ineta Ziemele 

 Registrar President 

 

 


