
 
 

 
 

 

 

 

FOURTH SECTION 

 

 

 

 

 

 

CASE OF STANKIEWICZ AND OTHERS v. POLAND (No. 2) 

 

(Application no. 48053/11) 

 

 

 

 

 

 

 

 

JUDGMENT 

 

 

 

 

STRASBOURG 

 

3 November 2015 

 

 

 

 
This judgment will become final in the circumstances set out in Article 44 § 2 of the 

Convention. It may be subject to editorial revision. 

 





 STANKIEWICZ AND OTHERS v. POLAND (No. 2) JUDGMENT 1 

In the case of Stankiewicz and Others v. Poland (no. 2), 

The European Court of Human Rights (Fourth Section), sitting as 

a Chamber composed of: 

 Guido Raimondi, President, 

 Päivi Hirvelä, 

 George Nicolaou, 

 Ledi Bianku, 

 Krzysztof Wojtyczek, 

 Faris Vehabović, 

 Yonko Grozev, judges, 

and Françoise Elens-Passos, Section Registrar, 

Having deliberated in private on 13 October 2015, 

Delivers the following judgment, which was adopted on that date: 

PROCEDURE 

1.  The case originated in an application (no. 48053/11) against the 

Republic of Poland lodged with the Court under Article 34 of the 

Convention for the Protection of Human Rights and Fundamental Freedoms 

(“the Convention”) by two Polish nationals, Mr Andrzej Stankiewicz and 

Mr Grzegorz Gauden, and the publishing company Presspublica sp. z o.o. 

(“the applicants”), on 20 July 2011. 

2.  The applicants were represented by Mr J. Kondracki, a lawyer 

practising in Warsaw. From 30 May 2015 the lawyer has only represented 

the second applicant. The Polish Government (“the Government”) were 

represented by their Agent, Ms J. Chrzanowska, of the Ministry of Foreign 

Affairs. 

3.  The applicants alleged that their right to freedom of expression had 

been breached, in violation of Article 10 of the Convention. 

4.  On 7 May 2013 the application was communicated to the 

Government. 

THE FACTS 

I.  THE CIRCUMSTANCES OF THE CASE 

5.  The first two applicants were born in 1974 and 1953 respectively. The 

first applicant is a journalist working for the daily newspaper 

Rzeczpospolita and the second applicant was, at the material time, its 

editor-in-chief. The third applicant is Gremi Media sp. z o.o. (at the material 



2 STANKIEWICZ AND OTHERS v. POLAND (No. 2) JUDGMENT 

time Presspublica sp. z o.o.), the publisher of Rzeczpospolita. It is a limited 

liability company represented by the chairman of its board of directors, 

Mr P. Bien, and its vice chairman, Mr R. Dobrzyński. Its registered office is 

in Warsaw. 

6.  The facts of the case, as submitted by the parties, may be summarised 

as follows. 

A.  Articles in Rzeczpospolita 

7.  In October 2004 the Polish government submitted a draft amendment 

to the Tax Act (Ordynacja Podatkowa) to the Sejm1. During the drafting 

process various bodies and individuals, including the National Council of 

Legal Advisers (Krajowa Rada Radców Prawnych), were invited to submit 

their comments. Their opinion was prepared by Ms D.S., a former senior 

civil servant, who was a well-known expert on tax law and a member of its 

legislative committee. She further acted as an expert and adviser at meetings 

before the parliamentary finance subcommittee where amendments to the 

Tax Act were being examined. One of the amendments proposed by the 

Council to section 181, and defended by Ms D.S. at the meetings, consisted 

of limiting what could be used as evidence in tax proceedings to material 

collected in criminal proceedings, but only once they had been concluded. 

The law as it stood did not contain such a limitation and allowed, for 

instance, material collected in a pending criminal investigation to be used as 

evidence. Her proposal was accepted by the subcommittee and later by the 

Sejm and, together with other amendments to the Tax Act, entered into 

force on 1 September 2005. 

8.  On 14 and 15 September 2005 the first applicant wrote three articles 

describing the possible consequences of the amendment to section 181 of 

the Tax Act, the legislative process leading to its adoption and the role that 

Ms D.S. had apparently played. One of the articles contained comments 

made by Ms D.S. and featured her photograph. 

9.  The first applicant and another journalist analysed the recordings of 

all the parliamentary finance subcommittee meetings during which 

amendments to the Tax Act were discussed. Two articles which appeared in 

Rzeczpospolita on 14 September 2005 contained transcripts of the 

subcommittee’s meeting of 17 February 2005 at which the section 181 

amendment was discussed. The journalists interviewed Mr J.K., a Member 

of Parliament who chaired the subcommittee, Mr M.W., an appellate 

prosecutor and Ms D.S. Their statements were quoted in the articles, as was 

a statement made by an unidentified member of the government during the 

subcommittee meeting. 

                                                 
1.  The Polish Parliament consists of the Sejm and the Senat 



 STANKIEWICZ AND OTHERS v. POLAND (No. 2) JUDGMENT 3 

10.  The first article, “Mafia pays no taxes” (Mafia nie zapłaci 

podatków), appeared as a cover story on 14 September 2005. The 

subheading and an excerpt from the article read as follows: 

“[Subheading] Two words introduced to the new Tax Act have paralysed the 

prosecution of the petrol mafia, Rzeczpospolita has discovered. Our investigation 

reveals who changed the law and when it was changed. However, even we do not 

know why the government did not take any action. 

... 

[text] Some days ago, the newest version of the Tax Act, enacted by the Sejm in 

June, entered into force. Problems then started. Because of one provision in the law, 

cooperation between the tax and prosecution authorities has been totally blocked... 

Such cooperation has so far led to successful prosecutions in many high-profile cases, 

such as those concerning the battle against the petrol mafia.” 

11.  The article also explained that the amendment to section 181 of the 

Tax Act limited what could be used as evidence in tax proceedings to only 

material collected in criminal proceedings which had already been 

concluded. This was a real setback for the tax authorities, who could no 

longer rely on evidence the prosecution had been collecting in proceedings 

which were pending. According to the author of the article, such an 

amendment could prolong the tax authorities’ effective investigation into 

tax evasion for many years, until the criminal courts arrived at their final 

decision in a case. 

12.  The second article, which had the headline “Mafia to pay no taxes” 

(Mafia podatków nie zapłaci) appeared on page 5 of the same edition of 

Rzeczpospolita of 14 September 2005. It featured a photograph of Ms D.S. 

The wording of the article, in so far as relevant, read as follows: 

“[subheading]The amendment to the Tax Act which made it harder to prosecute the 

petrol mafia was introduced during a subcommittee meeting – Rzeczpospolita has 

established. 

... 

[text] As we have established, the above-mentioned amendment to section 181 [of 

the Tax Act] was proposed by Ms D.S. of the National Council of Legal Advisers 

during a subcommittee meeting on 17 February. Strictly speaking, it was outside her 

remit as she is not a member of parliament. However, she was an adviser to the 

subcommittee and warmly encouraged MPs to introduce the amendment, even though 

no such change had been proposed. Ms D.S., a former senior civil servant at the 

Ministry of Finance, and today counsel at a prestigious law firm, received support 

from the subcommittee chairman and even a government representative... 

Ms D.S., in an interview for Rzeczpospolita, argues that her intention was to protect 

the interests of the taxpayer.... 

[Question:] ‘You have changed the legal system, but you are not a member of 

parliament or the government. Was it your idea?’ 

[Answer:] ‘I believed that the wording of the legal provision in question was 

incorrect. It had to be changed.’” 



4 STANKIEWICZ AND OTHERS v. POLAND (No. 2) JUDGMENT 

13.  On 15 September 2005 Rzeczpospolita published the third article, 

which had the headline “Dubious law to be changed” (Zmienią podejrzane 

prawo). In so far as relevant, it stated as follows: 

“[Subheading] This cannot be. The Deputy Minister of Finance is outraged after 

Rzeczpospolita disclosed the story behind the change in the law which has helped the 

petrol mafia. 

... 

[Text] The Deputy Minister [S.S. ...] is surprised by [how] the unfortunate 

amendment was introduced. ‘It is unacceptable’, he says. ‘I have the Tax 

Department’s backing that this amendment should be corrected immediately.” 

14.  The article included quotes from interviews with two Deputy 

Ministers and one official, all from the Ministry of Finance. It also 

contained a paragraph describing the recent developments in several 

ongoing investigations against the petrol mafia. 

B.  Court proceedings 

15.  On 12 October 2005 Ms D.S. lodged a claim for the protection of her 

personal rights against all three applicants, seeking compensation in the 

amount of 200,000 Polish zlotys (PLN), the equivalent of approximately 

50,000 euros (EUR). 

16.  On 17 August 2007 the Warsaw Regional Court dismissed her claim. 

It established that both the journalist who had written the articles and the 

editor-in-chief had been diligent in collecting information for all three of 

them. The articles in question reflected the evidence submitted by the 

defendants both in form and in content. The amendment to section 181 of 

the Tax Act had indeed been proposed by Ms D.S., as she had been invited 

to represent the National Council of Legal Advisers during the finance 

subcommittee’s deliberations on the draft law. Had she not voiced her 

opinion regarding the need to amend section 181, the amendment would 

most probably not have been introduced. The court stressed that since the 

claimant had voluntarily entered the public domain, she should respect the 

rights of others, in particular journalists, to criticise her actions. The first 

applicant, while preparing material for the articles, had had access to draft 

laws, legal opinion on those drafts, the finance committee’s minutes, 

recordings of the subcommittee’s deliberations and interviews with 

prosecutors, from which he took quotations. The court thus concluded that 

information provided by the defendants had been truthful and collected 

diligently. 

The court considered that the incident described by the defendants had 

been a very important matter of public interest, as it had shown how easy it 

could be to influence a change in the law. The controversies surrounding the 



 STANKIEWICZ AND OTHERS v. POLAND (No. 2) JUDGMENT 5 

amendment to the Tax Act had led to section 181 being restored to its 

previous form in February 2006. 

The aim of the articles had been to draw the public’s attention to the 

amendment to section 181 of the Tax Act. The court also considered that the 

applicants had had a right to publish a photograph of Ms D.S., as she had 

been a public figure. The photograph could have easily been taken while she 

had been carrying out her duties for the subcommittee in the present case. 

17.  The claimant, Ms D.S., lodged an appeal against this judgment. 

18.  On 21 May 2008 the Warsaw Court of Appeal allowed the appeal 

and action and amended the judgment in question. The court ordered the 

applicants to publish an apology and pay PLN 20,000 to charity, disagreeing 

with the Regional Court’s assessment of the case. It considered that by 

using headlines, subheadings and several statements, the applicants 

conveyed the suggestion that Ms D.S. had been responsible for the negative 

consequences the amendment had had on the law. These statements 

included: “astonishing amendment”, “cooperation between the tax 

authorities and prosecutors totally blocked”, “she ... encouraged MPs to 

introduce the amendment, even though no such change had been proposed”, 

“[Ms D.S. has] changed the legal system”, “was it your idea?”, “the 

amendment was proposed in an astonishing manner by a guest of the 

subcommittee”. The court considered that the information contained in the 

articles had not been truthful, and that the journalists had not been diligent. 

It also considered that by publishing her picture, the applicants had breached 

the claimant’s right to protect her image. 

19.  On 5 June 2009 the Supreme Court quashed the judgment and 

remitted the case to the appellate court. It considered that procedural 

provisions had been breached; in particular, the judge rapporteur should 

have withdrawn from the case given doubts as to his impartiality. Moreover, 

the Supreme Court criticised the vague wording of the apology the 

defendants had been ordered to publish, and the lack of clarity as to which 

statements had breached the defendant’s personal rights. 

20.  On 22 October 2009 the Warsaw Court of Appeal allowed the action 

and ordered the applicants to publish an apology and pay PLN 20,000 to 

charity. The court considered that the defendants should publish the 

following apology on the cover of Rzeczpospolita: 

“[All three applicants] apologise to Ms D.S. for [damaging] her good name by 

publishing articles without factual basis in Rzeczpospolita on 14 September 2005 

(‘Mafia pays no taxes’ and ‘Mafia to pay no taxes’) and on 15 September 2005 

(‘Dubious law to be changed’), which have ruined her good name and professional 

reputation.” 

21.  The court considered that the claimant had proved, to a sufficient 

degree, that the articles in question had breached her personal rights, as they 

insinuated that she had been responsible for adopting an amendment which 

had negative consequences. Its arguments were similar to those outlined in 



6 STANKIEWICZ AND OTHERS v. POLAND (No. 2) JUDGMENT 

its judgment of 21 May 2008. It considered the statement “[Ms D.S. has] 

changed the legal system” untrue because as an adviser to the 

subcommittee, it would have been outside her remit. The use of headlines, 

subheadings and certain statements conveyed the suggestion that the 

amendment had been introduced in the “interests of the [petrol] mafia”. 

Those statements included: “astonishing amendment”, “cooperation 

between the tax authorities and prosecutors totally blocked”, “she ... 

encouraged MPs to introduce the amendment, even though no such change 

had been proposed”, “[Ms D.S. has] changed the legal system”, “was it your 

idea?”, “the amendment was proposed in an astonishing manner by a guest 

of the subcommittee”. Moreover, by featuring a photograph of Ms D.S. in 

one of the articles, the applicants had “strengthened the message that [she] 

was the person responsible for having introduced an amendment convenient 

for the mafia, which [had] paralysed cooperation between the prosecution 

service and the tax services”. 

The court considered that the defendants had used the claimant’s 

photograph unlawfully, as the fact she was a public figure had not absolved 

them from asking her permission. It further stated: 

“The Court of Appeal has no grounds to consider that the defendants rebutted the 

presumption under Article 24 of the Civil Code that their actions were unlawful. 

The fact that the journalists relied on the comments of other individuals, even if they 

had indicated their sources, in this case the prosecutors, does not make such practice 

lawful. Such types of expression do not absolve a journalist from exercising particular 

diligence and care in collecting and using material. 

... 

The defendants did not show that their actions were lawful; the suggestion they 

made, namely that the claimant had ‘changed the law’ had been untrue, their duty to 

act with particular diligence and care had not been fulfilled, and their direction of 

criticism against the claimant had not been in the public interest or compatible with 

the principle of coexistence with others. 

It had been unnecessary to ruin the claimant’s good name and reputation in order to 

express an opinion about an amendment to section 181. It is known how laws are 

passed and the claimant, acting lawfully and openly, did not change the law in force 

and could have only had a minor impact on the legislative process, in which the final 

decision did not depend on her. The suggestion that she changed the law is untrue, and 

making out that she had been responsible for changes in the law undermines 

journalistic integrity. 

The defendants did not provide any evidence to suggest that the claimant had acted 

in the interests of the [petrol] mafia. Other suggestions, namely that the amendment 

had caused the fight against the mafia and cooperation between the tax and 

prosecution authorities to become paralysed, were also untrue. 

The authors of the articles did not seek the opinion of specialists in tax law, nor did 

they try to explain the reasons behind the amendment. Their reporting was one-sided 

and formed far-fetched conclusions, creating an atmosphere of sensationalism and 

scandal ...” 



 STANKIEWICZ AND OTHERS v. POLAND (No. 2) JUDGMENT 7 

22.  On 20 January 2011 the Supreme Court amended the judgment as 

regards the wording of the apology. It held that the applicants should 

publish the following text: 

“[All three applicants] apologise to Ms D.S. for ruining her good name through the 

composition and use of headlines and subheadings in the daily newspaper 

Rzeczpospolita on 14 September 2005 (‘Mafia pays no taxes’ and ‘Mafia to pay no 

taxes’) and 15 September 2005 (‘Dubious law to be changed’), suggesting that, as an 

adviser to the Sejm’s finance subcommittee, she had been guided by reasons 

unworthy of merit and had infringed the principles of honesty.” 

The Supreme Court considered that the Court of Appeal’s guidelines for 

the apology were expressed too broadly, particularly as the latter 

acknowledged that the articles in question had a factual basis. In the present 

case, certain suggestions were made through the choice of headlines and 

subheadings, which led to the claimant’s personal rights being breached. 

Lastly, the Supreme Court considered that the fact that the defendants had 

taken quotations from public servants could exclude their liability, but only 

in so far as the wording of the comments quoted was concerned and not the 

“composition of the articles which led to negative suggestions [being made], 

creating an untrue picture of the person in question”. 

II.  RELEVANT DOMESTIC LAW 

23.  Article 23 of the Civil Code contains a non-exhaustive list of so-

called “personal rights” (dobra osobiste) and states: 

“The personal rights of an individual, such as in particular, health, liberty, honour, 

freedom of conscience, name or pseudonym, image, secrecy of correspondence, 

inviolability of the home, scientific or artistic work, [as well as] inventions and 

improvements shall be protected by the civil law regardless of the protection laid 

down in other legal provisions.” 

24.  Article 24 of the Civil Code provides for ways of redressing 

infringements of personal rights. According to that provision, a person at 

risk of infringement by a third party may seek an injunction, unless the 

activity is not unlawful. In the event of infringement, the person concerned 

may, inter alia, require the party who caused the infringement to take the 

necessary steps to eliminate the consequences of the infringement, for 

example by making a relevant statement in an appropriate form, or ask the 

court to award an appropriate sum for the benefit of a specific public 

interest. If an infringement of a personal right causes financial loss, the 

person concerned may seek damages. 



8 STANKIEWICZ AND OTHERS v. POLAND (No. 2) JUDGMENT 

THE LAW 

I.  ALLEGED VIOLATION OF ARTICLE 10 OF THE CONVENTION 

25.  The applicants complained of a breach of their right to freedom of 

expression, relying on Article 10 of the Convention, which reads as follows: 

“1.  Everyone has the right to freedom of expression. This right shall include 

freedom to hold opinions and to receive and impart information and ideas without 

interference by public authority and regardless of frontiers. This Article shall not 

prevent States from requiring the licensing of broadcasting, television or cinema 

enterprises. 

2.  The exercise of these freedoms, since it carries with it duties and responsibilities, 

may be subject to such formalities, conditions, restrictions or penalties as are 

prescribed by law and are necessary in a democratic society, in the interests of 

national security, territorial integrity or public safety, for the prevention of disorder or 

crime, for the protection of health or morals, for the protection of the reputation or 

rights of others, for preventing the disclosure of information received in confidence, 

or for maintaining the authority and impartiality of the judiciary.” 

26.  The Government contested that argument. 

A.  Admissibility 

27.  The Court notes that the application is not manifestly ill-founded 

within the meaning of Article 35 § 3 (a) of the Convention. It further notes 

that it is not inadmissible on any other grounds. It must therefore be 

declared admissible. 

B.  Merits 

1.  Arguments of the parties 

28.  The applicants emphasised the crucial role of the press in 

a democratic society, which should be allowed a degree of exaggeration or 

even provocation in carrying out their rightful role as a “public watchdog”. 

They argued that, as noticed by the Supreme Court, all information provided 

in the articles in question had been true. The applicants referred to the 

Court’s case-law, stipulating that when journalists wrote about politicians 

and matters of public interest, the main issue to be assessed would be 

whether they had acted with due diligence. 

29.  The applicants submitted that it did not suggest anywhere in the 

articles published in Rzeczpospolita that there had been a link between 

Ms D.S. and the mafia. The statements contested by the claimant and the 

Court of Appeal had not come from the journalists, but had been quotations 

from interviews with prosecutors and senior public figures. They relied on 

the Court’s case-law, arguing that punishment of a journalist for assisting in 



 STANKIEWICZ AND OTHERS v. POLAND (No. 2) JUDGMENT 9 

the dissemination of statements made by another person in an interview 

would seriously hamper the contribution of the press to discussion of 

matters of public interest. The applicants concluded that the interference 

with their right to freedom of expression had not been necessary, and that 

the reasons given by the domestic courts had not been relevant and 

sufficient. 

30.  The Government considered that the application was manifestly 

ill-founded. They submitted that the domestic courts had correctly protected 

the claimant from untrue allegations suggesting links between her and the 

mafia. The interference was thus “prescribed by law” and “necessary in 

a democratic society”. 

31.  The Government concluded that it had been necessary in the instant 

case to protect Ms D.S. from untrue and defamatory allegations made by the 

applicants. The applicants had been found liable in civil proceedings and 

ordered to publish an apology and make a payment to a charity. The 

amount, PLN 20,000, was a lenient punishment for the publisher of 

a national daily newspaper. 

2.  The Court’s assessment 

(a)  General principles 

32.  The test of whether an interference is “necessary in a democratic 

society” requires the Court to determine whether the interference 

complained of corresponded to a “pressing social need”. The Contracting 

States have a certain margin of appreciation in assessing whether such 

a need exists, but it goes hand in hand with European supervision, 

embracing both the legislation and the decisions applying it, even those 

given by an independent court. The Court is therefore empowered to give 

the final ruling on whether a “restriction” is reconcilable with freedom of 

expression as protected by Article 10 (see, among many other authorities, 

Perna v. Italy [GC], no. 48898/99, § 39, ECHR 2003-V, and Association 

Ekin v. France, no. 39288/98, § 56, ECHR 2001-VIII). 

33.  One factor of particular importance for the Court’s determination in 

the present case is the essential function the press fulfils in a democratic 

society. Although the press must not overstep certain boundaries, in 

particular in respect of the reputation and rights of others and the need to 

prevent the disclosure of confidential information, its duty is nevertheless to 

impart – in a manner consistent with its obligations and responsibilities – 

information and ideas on all matters of public interest (see Jersild 

v. Denmark, 23 September 1994, § 31, Series A no. 298). In addition, the 

Court is mindful of the fact that journalistic freedom also covers possible 

recourse to a degree of exaggeration, or even provocation (see Prager and 

Oberschlick v. Austria, 26 April 1995, § 38, Series A no. 313). In cases such 

as the present one the national margin of appreciation is circumscribed by 



10 STANKIEWICZ AND OTHERS v. POLAND (No. 2) JUDGMENT 

the interest of democratic society in enabling the press to exercise its vital 

role of “public watchdog” in imparting information of serious public 

concern (see Goodwin v. the United Kingdom, 27 March 1996, § 39, 

Reports of Judgments and Decisions 1996-II). 

34.  The Court also reiterates that there is little scope under Article 10 § 2 

of the Convention for restrictions on debate on questions of public interest, 

particularly by the press (see Sürek v. Turkey (no. 1) [GC], no. 26682/95, 

§ 61, ECHR 1999-IV). 

35.  The Court must also ascertain whether the domestic authorities 

struck a fair balance between the protection of freedom of expression as 

enshrined in Article 10 and the protection of the reputation of those against 

whom allegations were made, a right which, as an aspect of private life, is 

protected by Article 8 of the Convention. In two fairly recent cases, the 

Court defined its own role in balancing these two conflicting interests. It 

went on to identify a number of relevant criteria where the right to freedom 

of expression is being balanced against the right to respect for private life 

(see Axel Springer AG v. Germany [GC], no. 39954/08, §§ 89-95, 

7 February 2012 and Von Hannover v. Germany (no. 2) [GC], 

nos. 40660/08 and 60641/08, §§ 109-113, ECHR 2012). The three criteria 

particularly pertinent in the present case, which the Court will revert to 

below, are: 

(i)  contribution to a debate of general interest; 

(ii)  how well-known is the person concerned and what is the subject of 

the report; and 

(iii)  method of obtaining the information and its veracity. 

36.  In sum, the Court’s task in exercising its supervisory function is not 

to take the place of the national authorities, but rather to review under 

Article 10, in the light of the case as a whole, the decisions they have taken 

pursuant to their discretionary powers (see, among many other authorities, 

Fressoz and Roire v. France [GC], no. 29183/95, § 45, ECHR 1999-I). 

(b)  Application of the general principles to the present case 

37.  The Court notes that it is undisputed that the civil proceedings 

against the applicants amounted to an “interference” with the exercise 

of their right to freedom of expression. The parties agreed that the 

interference complained of was prescribed by law, namely Articles 23 

and 24 of the Civil Code, and was intended to pursue a legitimate aim 

referred to in Article 10 § 2 of the Convention, namely to protect “the 

reputation or rights of others”. The only point at issue is therefore whether 

the interference was “necessary in a democratic society” to achieve that aim. 

38.  The matter invoked in all three articles was clearly of public interest 

as it concerned an amendment to the Tax Act. The articles criticised the 

amendment, which limited what could be used as evidence in tax 

proceedings as well as the legislative process which allowed such an 



 STANKIEWICZ AND OTHERS v. POLAND (No. 2) JUDGMENT 11 

amendment to be passed without foreseeing the consequences. The 

claimant, Ms D.S., who was involved in the legislative process, was named 

by the applicants as the person who proposed the criticised amendment. 

39.   Turning to the details of the statements in question, the Court notes 

that the article on the first page of Rzeczpospolita of 14 September 2004 

does not contain the claimant’s name and explains the new amendment to 

the Tax Act and its consequences. In the second article on the fifth page, the 

claimant is quoted in so far as she explains her intentions behind the 

proposal to the finance subcommittee to introduce the amendment and her 

belief that it was an improvement. Her intervention at the subcommittee 

meeting was also quoted in so far as she proposed the amendment in 

question and the subcommittee chairman accepted that proposal and invited 

the government representative to comment. The third article of 

15 September 2004 also concentrated on the possible consequences of the 

new law and criticised the ease with which an amendment proposed by an 

external expert gained the support of the subcommittee chairman and later 

became law. 

40.  In assessing the necessity of the interference, it is important to 

examine the way the relevant domestic authorities dealt with the case, and 

particularly whether they applied standards which were in conformity with 

the principles embodied in Article 10 of the Convention (see paragraph 36 

above). The first-instance court dismissed the action and found that the 

articles in question had had a factual basis, had been well-researched and 

had not breached the personal rights of the claimant, who was a public 

figure (see paragraph 16 above). However, on two occasions the Warsaw 

Court of Appeal disagreed with this approach and concluded that the articles 

contained untrue statements, and that the journalists had failed to display 

due diligence (see paragraphs 18 and 21 above). 

In its final judgment of 20 January 2011, the Supreme Court expressed 

the view that although the articles had had a factual basis, the layout of the 

article and choice of headlines and subheadings had brought about an 

infringement of D.S.’s personal rights. 

41.  The Court shares the Supreme Court’s criticism of the expressions 

contained in the headlines. Indeed, the headlines (“Mafia pays no taxes”, 

“Mafia to pay no taxes” and “Dubious law to be changed”) could convey 

the suggestion of collusion between organised crime groups and Ms D.S. 

Moreover, they implied that the amendments would hinder prosecution of 

the petrol mafia. 

42.  In the Court’s view, such headlines were counterbalanced by the 

way in which the facts were reported by the journalists. The subheadings 

referred to established facts. The information contained in the text of the 

contested articles had a factual basis – this had been noticed by the domestic 

courts, particularly the Supreme Court. The articles described in great detail 

the course of the subcommittee meeting of 17 February 2005 and how 



12 STANKIEWICZ AND OTHERS v. POLAND (No. 2) JUDGMENT 

Ms D.S., an external expert, proposed the amendment to section 181 of the 

Tax Act. It is also important that the depicted events and quotations were 

derived from the transcripts of the parliamentary subcommittee meetings. 

The Court also notices that the applicants quoted interviews with public 

figures, prosecutors and MPs. The opinion that the amendment to section 

181 of the Tax Act would benefit the petrol mafia was given by 

a prosecutor. Moreover, the journalists spoke to the claimant in person and 

quoted excerpts from the interview she gave them. In conclusion and 

examining the articles as a whole, the Court finds that the journalists 

displayed due diligence in collecting the material and presenting the facts. 

43.  The Court notes that section 181 of the Tax Act was changed back to 

its previous version soon afterwards. 

44.  The Court further reiterates that Ms D.S. was a former senior civil 

servant and later represented the National Council of Legal Advisers in 

preparing opinions on draft laws and participating in the legislative process. 

She was thus a public figure, and the statements in question were not 

a personal attack on her or her private life. The Court reiterates that the 

limits of critical comment are wider if a public figure or a person who has 

voluntarily entered the public domain is involved, as he or she inevitably 

and knowingly exposes him or herself to public scrutiny and must therefore 

display a particularly high degree of tolerance (see Axel Springer AG, cited 

above, § 91). In this connection, the Court considers that the Polish courts 

did not take into account Ms D.S.’s status and the wider limits of 

permissible criticism applicable to public officials. 

45.  The Court of Appeal and the Supreme Court appear to have been 

unconcerned by the fact that the matter disclosed by the applicants was very 

serious and clearly of great public interest. Furthermore, the role of the press 

as a “public watchdog” was not given any consideration. Consequently, the 

judicial authorities did not carry out a sufficiently careful balancing exercise 

between the right to impart information and the protection of the reputation 

or rights of others (compare and contrast Keller v. Hungary (dec.), 

no. 33352/02, 4 April 2006; Kwiecień v. Poland, no. 51744/99, § 52, 

9 January 2007; and Błaja News sp. z o.o. v. Poland, no. 59545/10, § 64, 

26 November 2013). 

46.  The above considerations are sufficient to enable the Court to 

conclude that the reasons relied on by the respondent State to justify the 

interference with the applicants’ right to freedom of expression cannot be 

considered relevant and sufficient under the Convention. 

There has accordingly been a violation of Article 10 of the Convention. 



 STANKIEWICZ AND OTHERS v. POLAND (No. 2) JUDGMENT 13 

II.  APPLICATION OF ARTICLE 41 OF THE CONVENTION 

47.  Article 41 of the Convention provides: 

“If the Court finds that there has been a violation of the Convention or the Protocols 

thereto, and if the internal law of the High Contracting Party concerned allows only 

partial reparation to be made, the Court shall, if necessary, afford just satisfaction to 

the injured party.” 

A.  Damage 

48.  The third applicant, Gremi Media sp. z o.o., claimed EUR 5,000 in 

respect of pecuniary damage, equivalent to the PLN 20,000 it had paid to 

charity in execution of the domestic judgment. The applicant company 

attached proof of the relevant bank transfer. 

As regards non-pecuniary damage, the first two applicants each claimed 

EUR 5,000. 

49.  The Government considered the claims excessive and 

unsubstantiated. 

50.  The Court finds that in the circumstances of the case there is a causal 

link between the violation found and the alleged pecuniary damage, as the 

third applicant referred to the amount it was ordered to pay by the domestic 

courts (see Busuioc v. Moldova, no. 61513/00, § 101, 21 December 2004, 

and Kuliś and Różycki v. Poland, no. 27209/03, § 44, 6 October 2009). The 

Court therefore awards it the sum claimed in full, that is, EUR 5,000. 

51.  The Court accepts that the first two applicants also suffered 

non-pecuniary damage which is not sufficiently compensated for by the 

finding of a violation of the Convention. Making its assessment on an 

equitable basis, the Court awards them each EUR 5,000. 

B.  Costs and expenses 

52.  The applicants, who were represented by a lawyer, did not make any 

claim for costs and expenses incurred before the domestic courts or the 

Court. 

C.  Default interest 

53.  The Court considers it appropriate that the default interest rate 

should be based on the marginal lending rate of the European Central Bank, 

to which should be added three percentage points. 

http://hudoc.echr.coe.int/sites/eng/Pages/search.aspx#{"appno":["61513/00"]}


14 STANKIEWICZ AND OTHERS v. POLAND (No. 2) JUDGMENT 

FOR THESE REASONS, THE COURT, UNANIMOUSLY, 

1.  Declares the application admissible; 

 

2.  Holds that there has been a violation of Article 10 of the Convention; 

 

3.  Holds 

(a)  that the respondent State is to pay the applicants, within three 

months from the date on which the judgment becomes final in 

accordance with Article 44 § 2 of the Convention, the following 

amounts, to be converted into the currency of the respondent State at the 

rate applicable at the date of settlement: 

(i)  EUR 5,000 (five thousand euros) to the third applicant, plus any 

tax that may be chargeable, in respect of pecuniary damage; 

(ii)  EUR 5,000 (five thousand euros) each to the first and second 

applicant plus any tax that may be chargeable, in respect of 

non-pecuniary damage; 

(b)  that from the expiry of the above-mentioned three months until 

settlement simple interest shall be payable on the above amounts at 

a rate equal to the marginal lending rate of the European Central Bank 

during the default period plus three percentage points. 

Done in English, and notified in writing on 3 November 2015, pursuant 

to Rule 77 §§ 2 and 3 of the Rules of Court. 

Françoise Elens-Passos Guido Raimondi 

 Registrar President 


