
 
 

 
 

 

 

 

FOURTH SECTION 

 

 

 

 

 

 

CASE OF VERLAGSGRUPPE NEWS GMBH v. AUSTRIA 

 

(Application no. 60818/10) 

 

 

 

 

 

 

JUDGMENT 

 

 

 

 

STRASBOURG 

 

 

25 October 2016 

 

 

 

 

 
 

 

 

This judgment will become final in the circumstances set out in Article 44 § 2 of the 

Convention. It may be subject to editorial revision.





 VERLAGSGRUPPE NEWS GMBH v. AUSTRIA JUDGMENT 1 

In the case of Verlagsgruppe News GmbH v. Austria, 

The European Court of Human Rights (Fourth Section), sitting as a 

Chamber composed of: 

 András Sajó, President, 

 Nona Tsotsoria, 

 Paulo Pinto de Albuquerque, 

 Egidijus Kūris, 

 Iulia Motoc, 

 Gabriele Kucsko-Stadlmayer, 

 Marko Bošnjak, judges, 

and Andrea Tamietti, Deputy Section Registrar, 

Having deliberated in private on 4 October 2016, 

Delivers the following judgment, which was adopted on that date: 

PROCEDURE 

1.  The case originated in an application (no. 60818/10) against the 

Republic of Austria lodged with the Court under Article 34 of the 

Convention for the Protection of Human Rights and Fundamental Freedoms 

(“the Convention”) by Verlagsgruppe News GmbH (“the applicant 

company”), on 14 October 2010. 

2.  The applicant company was represented by Mr H. Simon, a lawyer 

practising in Vienna. The Austrian Government (“the Government”) were 

represented by their Agent, Ambassador H. Tichy, Head of the International 

Law Department at the Federal Ministry of Foreign Affairs. 

3.  The applicant company alleged a violation of its right to freedom of 

expression. 

4.  On 16 October 2013 the application was communicated to the 

Government. 

THE FACTS 

I.  THE CIRCUMSTANCES OF THE CASE 

A.  The background to the case 

5.  The applicant company is a limited liability company based in 

Vienna. It is the owner and publisher of the weekly news magazine Profil. 

6.  Until 2007 the Land of Carinthia (Land Kärnten) owned almost 50% 

of the shares of Hypo Alpe-Adria Bank. From 1996 until 2006 a man called 



2 VERLAGSGRUPPE NEWS GMBH v. AUSTRIA JUDGMENT 

Mr. Rauscher was in charge of the treasury department of the bank. In that 

capacity he was responsible for authorising foreign currency transactions. 

He was answerable only to the bank’s executive board, which consisted of 

three members. While Mr. Rauscher was head of the treasury department, 

his father, who had been a regional government member responsible for 

finance until 1996, was also on the bank’s supervisory board. The father had 

that position until 2003. 

7.  At the beginning of 2006 the bank’s executive board informed the 

Financial Market Authority (Finanzmarktaufsicht, “the FMA”) that the bank 

had financial difficulties. On 31 March 2006 the executive board held a 

meeting with the executive board of the FMA and informed it that the bank 

had made a loss of several hundred million euros in 2004. Mr Kulterer, the 

chief executive of the bank, informed the FMA that the treasury department 

had gone over its internal transaction limit of 100 million euros (EUR) by 

EUR 47 million. 

8.  Between 1 and 6 April 2006 a number of daily newspapers published 

reports on the investigation and mentioned Mr Rauscher by name as 

responsible for the speculative transactions in question. Among those 

articles was one by newspaper Der Standard published on 4 April 2006 (see 

Standard Verlags GmbH v. Austria (no. 3), no. 34702/07, §§ 6-17, 

10 January 2012). 

9.  On 5 April 2006 the FMA filed criminal information (Strafanzeige) 

about offences committed in relation to the business of Hypo Alpe-Adria 

Bank against the three members of the executive board and Mr Rauscher, 

accusing them of embezzlement by investing money entrusted to the bank 

contrary to the instructions of the executive board. In substance, the FMA 

alleged that Mr Rauscher had authorised highly speculative transactions 

with foreign currency derivatives (swaps), disregarding instructions by the 

executive board. 

B.  The article 

10.  In its issue of 10 April 2006, the applicant company published an 

article on the investigations into the heavy losses incurred by Hypo 

Alpe-Adria Bank. The front cover of Profil had the words: “Kärntner 

Hypo-Affäre – Wie viel wusste Haider?” (“Carinthian Hypo affair - How 

much did Haider know?”). 

11.  The article, headlined “Schwere Hypothek” (“Heavy Mortgage”), ran 

to nine pages. It reported on the enormous loss of EUR 328 million incurred 

by Hypo Alpe-Adria Bank in 2004, the question of who was responsible for 

the damage and whether there were failings in the bank’s risk management. 

It accused the bank’s executive board of failing to give information to the 

supervisory board, the bank’s accountants and the FMA, and of trying 

instead to hush up the losses by manipulating the balance sheets for 2004, 



 VERLAGSGRUPPE NEWS GMBH v. AUSTRIA JUDGMENT 3 

which meant that the full extent of the damage was only discovered by 

external accountants when examining the balance sheets for 2005. The 

accountants had then informed the FMA. Furthermore, the article featured 

an interview with Mr Kulterer, confronting him with those accusations. 

Mr Kulterer was quoted as accusing Mr Rauscher of having disregarded 

internal guidelines in his foreign currency transactions. 

The relevant passages of the article read as follows: 

“By the time the warning system was triggered the disaster had long since run its 

course. On Wednesday 17 November 2004 the risk management and control software 

programme in the head offices of Hypo Alpe-Adria Bank in Klagenfurt showed, in all 

the relevant departments of the bank, exactly the kind of figures which bring 

managers of credit institutions out in a cold sweat: staggering losses on investment 

operations. In the treasury division, which manages the bank’s liquidity and for that 

purpose trades, among other things, in interest rates and currencies, there was a 

shortfall of more than 100 million euros. ‘At that point we immediately called a halt’ 

said CEO Wolfgang Kulterer. However, as several similar operations were in progress 

simultaneously, it was impossible ‘to close the floodgates at once’. When that was 

eventually done, the losses stood at 328 million euros, several times higher than the 

self-imposed threshold of 100 million. 

Treasury manager Christian Rauscher, who was responsible for authorising the 

transactions, was immediately told to clear his desk. (This son of the former SPÖ 

regional finance chief Max Rauscher was not available for comment). However, the 

consequences of the orgy of speculation, which lasted just two weeks, continue to 

preoccupy the bank’s management. And they are not the only ones: in particular, the 

manner in which Kulterer and his colleagues dealt with the loss-making transactions 

has also come to the attention of the authorities in recent days. Last Wednesday the 

financial markets supervisory authority (the FMA) even saw fit to lodge a criminal 

complaint against the entire executive board. Rauscher is the object of a preliminary 

enquiries [Vorerhebungen] (file no. 3 St 79/06x) before the Klagenfurt Regional Court 

on suspicion of embezzlement. The executive board faces charges of misrepresenting 

the end-of-year accounts, in other words, falsifying the balance sheets. 

... 

The transactions in question were all performed between 20 September and 

5 October 2004. According to Hypo boss Kulterer, Rauscher – in breach of internal 

regulations – gambled, by means of so-called swaps, on the occurrence of a highly 

explosive combination of two trends on the financial markets: on the one hand a fall 

in interest rates and on the other a rise in the dollar and the yen against the euro. A 

few weeks later, on 17 November 2004, the perfect storm hit. 

... 

Lack of controls. Rapid rates of growth motivate not just the boss, but also the 

employees – including the now ex-treasury manager Christian Rauscher. According to 

inside sources, Rauscher may have set the stakes so high precisely because he wanted 

to make his mark as a candidate for the vacant post of department manager. After all, 

high stakes mean correspondingly high profits if all goes according to plan. A marked 

surplus on his account would undoubtedly have boosted his chances of securing the 

post.” 



4 VERLAGSGRUPPE NEWS GMBH v. AUSTRIA JUDGMENT 

12.  The article continued with an overview of the history of Hypo 

Alpe-Adria Bank, which had gone from being a regional bank to an 

international investment bank in the space of fifteen years. The article 

looked at previous business transactions which had resulted in risks and 

losses for the bank and the conduct of the executive board. Finally, the 

article examined the relationship between the bank’s management and local 

politicians and asked how much Mr Haider, the then regional governor of 

Carinthia, knew of the losses, and when he had found out about them. It 

noted that the Land of Carinthia owned 49.4% of the bank and that funds 

from the bank had financed a number of political projects in the region, in 

particular Mr Haider’s Future Fund (Zukunftsfonds), designed to fund 

infrastructure and other large-scale projects. 

C.  Proceedings in the Austrian Courts 

13.  On 14 June 2006 Mr Rauscher brought proceedings against the 

applicant company for disclosing his identity in breach of section 7a of the 

Media Act (Mediengesetz). He submitted that he was not a public figure and 

that his position at the bank had not been such as to justify the disclosure of 

his name. He asserted that when authorising the transactions at issue he had 

acted in accordance with his instructions and with the approval of his 

superiors. The publication of his name had had negative repercussions on 

his professional advancement and had not been justified by any public 

interest. 

14.  On 19 August 2008 the Vienna Regional Criminal Court 

(Landesgericht für Strafsachen) dismissed Mr Rauscher’s action. It found 

that the following facts had been established: the article had provided a 

comprehensive report on the losses of Hypo Alpe-Adria Bank. At the time 

the article had been published, the Land of Carinthia had owned 49.4% of 

the bank. The claimant’s father had been a regional government member 

responsible for finances and had also been on the bank’s supervisory board 

until April 2003. The claimant had been the head of the bank’s treasury 

department since 1999. He had not been active in politics nor had he been in 

the public eye in connection with his professional activity. The Regional 

Court noted that the task of a bank’s treasury department was to carry out 

liquidity and finance planning for the bank. Hypo Alpe-Adria’s treasury 

department had been directly answerable to the executive board. The 

transactions which had subsequently led to such enormous losses had been 

carried out between the end of September and the beginning of October 

2004 and the claimant had been the main person in charge. On 5 April 2006 

the FMA had sent information to the Klagenfurt public prosecutor’s office 

on three members of the executive board, who were suspected of 

manipulating the bank’s balance sheets, and on the claimant who was 

suspected of embezzlement for carrying out unauthorised foreign currency 



 VERLAGSGRUPPE NEWS GMBH v. AUSTRIA JUDGMENT 5 

transactions. Following receipt of that information the public prosecutor’s 

office had started preliminary enquiries. From 24 May 2006 preliminary 

investigations (Voruntersuchung) had been conducted by the Regional 

Court. Criminal proceedings against the claimant had been discontinued 

in 2008. After accusations against the claimant had been published in 

various media, his employment contract had been terminated. He had not 

been able to find a similar position in another bank. 

15.  The Regional Court noted that section 7a (1) of the Media Act 

required a weighing of the claimant’s interest in the protection of his 

identity and the public interest in its disclosure. As a rule, adults who were 

suspected of having committed a crime were only protected against the 

disclosure of their identity if such disclosure disproportionately affected 

their professional advancement. 

16.  It observed that at the material time the Land of Carinthia owned 

almost 50% of Hypo Alpe-Adria Bank. That fact alone demonstrated an 

increased public interest as the taxpayer had a right to know who was 

responsible for the bank’s losses. The applicant had been a senior employee 

at the bank, and had been suspected of embezzlement. Although the 

criminal proceedings had still been at an early stage, the Financial Market 

Authority, the competent controlling authority, had laid criminal 

information against the claimant. Moreover, the chief executive of the bank, 

Mr Kulterer, had levelled similar accusations against him. Having regard to 

the function of the press as a “public watchdog” and the circumstances of 

the case, the Regional Court found that the public interest of obtaining 

information outweighed the claimant’s interest in not having his name 

disclosed. 

17.  On 20 April 2009 the Vienna Court of Appeal (Oberlandesgericht) 

granted an appeal by the claimant, declared that the disclosure of his 

identity in the article had violated his rights and ordered the applicant 

company to pay him EUR 3,000 euros in compensation and to reimburse his 

procedural costs. 

18.  The Court of Appeal found that the Regional Court’s conclusion had 

been wrong after it had weighed the conflicting interests at issue. It shared 

the view of the Regional Court that there was a public interest in knowing 

who was responsible for Hypo Alpe-Adria Bank’s losses due to the fact that 

the Land owned 50% of the bank. However, the article should have 

confined itself to mentioning the head of the bank’s treasury department 

without disclosing his name. The public interest in reporting on the criminal 

offences at issue had not in itself been sufficient to justify disclosing the 

claimant’s identity. The fact that the claimant had been answerable to the 

executive board, although he had an important position in the bank, and that 

the criminal proceedings against him had been at an early stage, meant that 

the claimant’s interest in protecting his identity outweighed the public 

interest in the disclosure of his name. 



6 VERLAGSGRUPPE NEWS GMBH v. AUSTRIA JUDGMENT 

19.  The applicant company lodged an application under Article 363a of 

the Code of Criminal Procedure (Strafprozeßordnung) with the Supreme 

Court (Oberster Gerichtshof). It submitted in particular that the Vienna 

Court of Appeal’s judgment had violated Article 10 of the Convention as 

there had been an overriding public interest in what it had reported, 

including the disclosure of Mr Rauscher’s identity. 

20.  On 17 March 2010 the Supreme Court dismissed the applicant 

company’s application. It examined in detail the reasons given by the Court 

of Appeal. Referring to the Court’s findings in “Wirtschafts-Trend” 

Zeitschriften-Verlagsgesellschaft mbH v. Austria (no. 2) ((dec.), 

no. 62746/00, 14 December 2002), the Supreme Court found that the appeal 

court had correctly weighed the conflicting interests of the claimant under 

Article 8 on the one hand and of the applicant company under Article 10 on 

the other, especially because of the early stage of the criminal proceedings 

against the claimant. 

21.  The Supreme Court’s judgment was served on the applicant 

company’s counsel on 15 April 2010. 

II.  RELEVANT DOMESTIC LAW 

22.  Section 7a of the Media Act, in so far as material, provides as 

follows: 

“(1)  Where publication is made, through any medium, of a name, image or other 

particulars which are likely to lead to the disclosure to a larger not directly informed 

circle of people of the identity of a person who, 

1.  has been the victim of an offence punishable by the courts or 

2.  is suspected of having committed, or has been convicted of, a punishable offence, 

and where the legitimate interests of that person are thereby harmed and there is no 

predominant public interest in the publication of such details on account of the 

person’s position in society, some other connection with public life, or for other 

reasons, the victim shall have a claim against the owner of the medium (publisher) for 

damages for the injury suffered. .... 

(2)  The legitimate interests of the affected party shall in any event be harmed if the 

disclosure 

1.  in the case of subsection (1)1, is such as to give rise to an interference with the 

strictly private life of the victim or to his or her identity being disclosed, 

2.  in the case of subsection (1)2, relates to a juvenile or merely to a lesser indictable 

offence or may substantially prejudice the victim’s advancement. 

...” 

Pursuant to section 41 of the Media Act the provisions of the Code of 

Criminal Procedure apply to proceedings under the Media Act, unless 

provided otherwise. 



 VERLAGSGRUPPE NEWS GMBH v. AUSTRIA JUDGMENT 7 

III.  RELEVANT COUNCIL OF EUROPE DOCUMENTS 

23.  On 10 July 2003 the Committee of Ministers of the Council of 

Europe adopted Recommendation Rec(2003)13 on the provision of 

information through the media in relation to criminal proceedings. The 

relevant principles of the Appendix to that Recommendation are quoted in 

Standard Verlags GmbH (cited above, § 19). 

THE LAW 

I.  ALLEGED VIOLATION OF ARTICLE 10 OF THE CONVENTION 

24.  The applicant company complained that the domestic courts’ 

decisions had violated its right to freedom of expression. It relied on 

Article 10 of the Convention, which reads as follows: 

“1.  Everyone has the right to freedom of expression. This right shall include 

freedom to hold opinions and to receive and impart information and ideas without 

interference by public authority and regardless of frontiers. ... 

2.  The exercise of these freedoms, since it carries with it duties and responsibilities, 

may be subject to such formalities, conditions, restrictions or penalties as are 

prescribed by law and are necessary in a democratic society, in the interests of 

national security, territorial integrity or public safety, for the prevention of disorder or 

crime, for the protection of health or morals, for the protection of the reputation or 

rights of others, for preventing the disclosure of information received in confidence, 

or for maintaining the authority and impartiality of the judiciary.” 

A.  Admissibility 

25.  The Court notes that the application is not manifestly ill-founded 

within the meaning of Article 35 § 3 (a) of the Convention. It further notes 

that it is not inadmissible on any other grounds. It must therefore be 

declared admissible. 

B.  Merits 

26.  The Court notes at the outset that it is not in dispute that the Vienna 

Court of Appeal’s judgment of 20 April 2009, which found a violation of 

the claimant’s rights through the disclosure of his name by the applicant 

company and awarded damages to the claimant, constituted an interference 

with the applicant company’s right to freedom of expression as guaranteed 

by Article 10 § 1 of the Convention. 

27.  As to the fulfilment of the conditions set out in Article 10 § 2, it was 

common ground between the parties that the interference was “prescribed 



8 VERLAGSGRUPPE NEWS GMBH v. AUSTRIA JUDGMENT 

by law”, namely section 7a of the Media Act and served a legitimate aim, 

namely the protection of the rights and reputation of others. The Court sees 

no reason to hold otherwise. 

28.  The parties’ arguments concentrated on the question of whether the 

interference was “necessary in a democratic society”, within the meaning of 

Article 10 § 2 of the Convention. 

1.  The parties’ submissions 

29.  The applicant company stated that the article at issue had dealt with 

the question of how losses had been incurred by the bank and what internal 

measures had been taken as a consequence. It had described the bank’s 

policy of rapid growth from 1992 onwards and the links between the bank 

and the Land of Carinthia. As in the article that was at issue in Standard 

Verlags GmbH v. Austria (no. 3) (no. 34702/07, 10 January 2012), its article 

had revealed political and personal links and had put the events surrounding 

the bank, partly owned by the Land of Carinthia (“Landesbank”) in their 

proper context. Furthermore, if it had been lawful to publish the position of 

the person responsible for the losses at the bank, as the Court of Appeal had 

found, the identity of the claimant would have become known anyway 

because of the key position he had occupied within the treasury department. 

Moreover, at the time of the publication of the article at issue the identity of 

the claimant in the domestic proceedings had already been revealed in other 

publications. Describing that key position had been the only way to explain 

to readers how one person had been able to take decisions which had 

resulted in such large losses. Moreover, the claimant’s professional 

advancement had not been harmed because of the article as his employer 

had already known about the allegations. The disadvantages he had faced 

were due to the criminal proceedings and not the article. Furthermore, many 

other journals and newspapers had disclosed the claimant’s name. His name 

therefore had been known publicly before the release of the article in 

question. In addition, it had not been correct to speak of the criminal 

proceedings as being at an early stage as the Financial Market Authority had 

already carried out an investigation which had led to the institution of 

criminal proceedings. 

30.  The Government, while acknowledging the essential role played by 

the press as a “public watchdog”, referred to the Court’s case-law that when 

assessing whether and to what extent any interference was necessary in a 

democratic society, the national authorities enjoyed a certain margin of 

appreciation. The national courts had applied standards that were in 

accordance with the principles enshrined in Article 10 and they had based 

their decisions on an acceptable assessment of the facts. In contrast with the 

article examined by the Court in Standard Verlags GmbH (cited above), the 

material at issue could not be qualified as a contribution to a current debate 

of public interest. It had essentially confined itself to describing the bank’s 



 VERLAGSGRUPPE NEWS GMBH v. AUSTRIA JUDGMENT 9 

speculative losses and to related suspicions of criminal acts. The theme of 

the intertwining of politics and the speculative losses had only been 

discussed as a side issue. Even if it had been in the public interest to be 

informed about the events connected to the speculative losses, that had not 

justified disclosing the claimant’s name. Moreover, the claimant had to be 

protected against a “trial by the media” as the report had been published at a 

very early stage in the criminal proceedings, namely only five days after the 

information gathered by the Financial Market Authority had arrived at the 

public prosecutor’s office, which had been around six weeks prior to the 

institution of judicial investigation proceedings. The sanction imposed on 

the applicant company, compensation of EUR 3,000, was extremely 

moderate, taking into account the legal upper limit of EUR 20,000 and the 

magazine’s high circulation. 

2.  The Court’s assessment 

(a)  General principles 

31.  The general principles concerning the necessity of an interference 

with the freedom of expression have been summarised as follows (see, 

among other authorities, Stoll v. Switzerland [GC] no. 69698/01, § 101, 

ECHR 2007-V; Animal Defenders International v. the United Kingdom 

[GC], no. 48876/08, § 100, ECHR 2013 (extracts)): 

“(i) Freedom of expression constitutes one of the essential foundations of a 

democratic society and one of the basic conditions for its progress and for each 

individual’s self-fulfillment. Subject to paragraph 2 of Article 10, it is applicable not 

only to ‘information’ or ‘ideas’ that are favourably received or regarded as inoffensive 

or as a matter of indifference, but also to those that offend, shock or disturb. Such are 

the demands of pluralism, tolerance and broadmindedness without which there is no 

‘democratic society’. As set forth in Article 10, this freedom is subject to exceptions, 

which ... must, however, be construed strictly, and the need for any restrictions must 

be established convincingly ... 

(ii) The adjective ‘necessary’, within the meaning of Article 10 § 2, implies the 

existence of a ‘pressing social need’. The Contracting States have a certain margin of 

appreciation in assessing whether such a need exists, but it goes hand in hand with 

European supervision, embracing both the legislation and the decisions applying it, 

even those given by an independent court. The Court is therefore empowered to give 

the final ruling on whether a ‘restriction’ is reconcilable with freedom of expression 

as protected by Article 10. 

(iii) The Court’s task, in exercising its supervisory jurisdiction, is not to take the 

place of the competent national authorities but rather to review under Article 10 the 

decisions they delivered pursuant to their power of appreciation. This does not mean 

that the supervision is limited to ascertaining whether the respondent State exercised 

its discretion reasonably, carefully and in good faith; what the Court has to do is to 

look at the interference complained of in the light of the case as a whole and 

determine whether it was ‘proportionate to the legitimate aim pursued’ and whether 

the reasons adduced by the national authorities to justify it are ‘relevant and 

sufficient’.... In doing so, the Court has to satisfy itself that the national authorities 



10 VERLAGSGRUPPE NEWS GMBH v. AUSTRIA JUDGMENT 

applied standards which were in conformity with the principles embodied in 

Article 10 and, moreover, that they relied on an acceptable assessment of the relevant 

facts ....” 

32.  The Court further reiterates that the right to protection of reputation 

is a right which is protected by Article 8 of the Convention as part of the 

right to respect for private life (see Chauvy and Others v. France, 

no. 64915/01, § 70, ECHR 2004-VI; Pfeifer v. Austria, no. 12556/03, § 35, 

15 November 2007; and Polanco Torres and Movilla Polanco v. Spain, 

no. 34147/06, § 40, 21 September 2010). In order for Article 8 to come into 

play, however, an attack on a person’s reputation must attain a certain level 

of seriousness and be made in a manner causing prejudice to personal 

enjoyment of the right to respect for private life (see A. v. Norway, 

no. 2807006, § 64, 9 April 2009, and Axel Springer AG v. Germany [GC], 

no. 39954/08, § 83, 7 February 2012). 

33.  When examining whether there is a need for an interference with 

freedom of expression in a democratic society in the interests of the 

“protection of the reputation or rights of others”, the Court may be required 

to ascertain whether the domestic authorities have struck a fair balance 

when protecting two values guaranteed by the Convention which may come 

into conflict with each other in certain cases, namely on the one hand 

freedom of expression protected by Article 10, and on the other the right to 

respect for private life enshrined in Article 8 (see Hachette Filipacchi 

Associés v. France, no. 71111/01, § 43, 14 June 2007; MGN Limited v. the 

United Kingdom, no. 39401/04, § 142, 18 January 2011; Axel Springer AG, 

cited above, § 84; and Bédat v. Switzerland [GC], no. 56925/08, §§ 50-53, 

ECHR 2016). 

34.  According to the Court’s well-established case-law, a number of 

criteria have been found to be relevant where the right of freedom of 

expression is being balanced against the right to respect for private life (see 

Axel Springer AG, cited above, § 89-95, Couderc and Hachette Filipacchi 

Associés v. France [GC], no. 40454/07, § 93, 10 November 2015 and 

Von Hannover v. Germany (no. 2) [GC], nos. 40660/08 and 60641/08, 

§§ 109-112, ECHR 2012). Those are: 

(a)  a contribution to a debate of general interest; 

(b)  how well known is the person concerned and what is the subject of 

the report? 

(c)  the prior conduct of the person concerned; 

(d)  the method of obtaining the information and its veracity; 

(e)  the content, form and consequences of the publication; 

(f)  the severity of the sanction imposed. 

Having regard to the particular circumstances of the case the Court 

would further have regard to the following elements, namely whether the 

the author of the publication could reasonably rely on an official report (see 

Bladet Tromsø and Stensaas v. Norway [GC], no. 21980/93, § 72, 



 VERLAGSGRUPPE NEWS GMBH v. AUSTRIA JUDGMENT 11 

ECHR 1999-III) and whether certain information contained in the 

publication had already been made public or had ceased to be confidential 

(see Vereniging Weekblad Bluf! v. the Netherlands, 9 February 1995, § 44, 

Series A no. 306-A; The Sunday Times v. the United Kingdom (no. 2), 

26 November 1991, § 54, Series A no. 217; and Observer and Guardian 

v. the United Kingdom, 26 November 1991, § 68, Series A no. 216). 

(b)  Application of the principals in the present case 

35.  The Court observes at the outside that the facts of the present case 

are somewhat similar to the case of Standard Verlags GmbH (cited above), 

which also concerned a press article on Hypo Alpe-Adria’s huge speculative 

losses. That article, which appeared in the newspaper Der Standard, dealt 

with the fact that politics and banking were intertwined and reported on the 

opening of an investigation by the public prosecutor. Mr. Rauscher brought 

proceedings against the owner of the newspaper for disclosure of his 

identity under section 7a of the Media Act. The Vienna Regional Court 

dismissed the claim after weighing the interests in question, but the Vienna 

Court of Appeal granted Mr. Rauscher’s action as it found that the 

newspaper could have given enough information to the public without 

disclosing the claimant’s name. 

36.  In its judgment of 10 January 2012 (see paragraph 8 above), the 

Court found a violation of the newspaper company’s rights under 

Article 10. As regards the necessity test to be carried out under Article 10 

§ 2, it agreed with the assessment of the Austrian courts that the claimant 

was not a “public figure” and that he had not been in the public eye. 

However, the Court observed that the question of whether or not a person 

whose interests had been harmed by reporting in the media was a public 

figure was only one element among others to be taken into account. Another 

important factor, when it came to weighing conflicting interests under 

Article 10 and Article 8 was the contribution made by articles or 

photographs in the press to a debate of general interest. The Court observed 

that it was not in dispute that the article had reported on an issue of public 

interest as it had dealt with the issue of politics and banking being 

intertwined and on the opening of an investigation by the public prosecutor. 

Considering that the disclosure of a suspect’s identity may be particularly 

problematic at the early stage of criminal proceedings, the Court observed 

that the article as a whole had focused mainly on the political dimension of 

the banking scandal and had not dealt with the conduct or contents of the 

criminal investigation as such. Instead, it had focused on the extent to which 

politics and banking were intertwined and on the political and economic 

responsibility for the bank’s enormous losses, giving names. As names, 

persons and personal relationships were clearly of considerable importance 

in that sphere, the Court considered it difficult to see how the applicant 

company could have reported on those issues in a meaningful manner 



12 VERLAGSGRUPPE NEWS GMBH v. AUSTRIA JUDGMENT 

without mentioning the names of all those involved, including 

Mr. Rauscher. Moreover, it dismissed the argument that the disclosure of 

Mr. Rauscher’s identity had been detrimental to him, namely to his 

professional advancement, and affirmed the Regional Court’s argument that 

his name and position at Hypo Alpe-Adria must have been well known in 

business circles before the publication of the article at issue. 

37.  The Court notes that the circumstances of the present case are 

similar to the one described above. Even so, the Court emphasises that an 

examination of the case may lead to different conclusions as certain of the 

criteria of assessment defined by the Court’s case-law depend heavily on an 

assessment of the specific publication and the conduct of its author. 

38.  Concerning the subject of the report, the Court notes that the 

publication aimed at describing events which led to massive speculative 

losses in November 2004 at a bank which was nearly 50% owned by the 

Land of Carinthia, and the conduct of the executive board in that and 

previous management crises. The report also looked at the major losses 

from previous business transactions and at the possible intent of the 

executive board’s members because the losses were not booked in the 

annual accounts for 2004 and notice was only given to the supervisory 

board in May 2005. 

39.  As regards the criterion of a “contribution to a debate of general 

interest”, the Court reiterates that the margin of appreciation of States, 

granted when deciding upon the necessity of an interference under 

Article 10 § 2 of the Convention, is reduced where a debate on a matter of 

public interest is concerned (see Editions Plon v. France, no. 58148/00, 

§ 44, ECHR 2004-IV). The definition of what constitutes a subject of 

general interest will depend on the circumstances of the case (Axel Springer 

AG, cited above, § 90). 

40.  The Court elaborated on the criterion of a debate on a matter of 

public interest in Couderc and Hachette Filipacchi Associés (cited above, 

§ 103) and found: 

“... the public interest relates to matters which affect the public to such an extent that 

it may legitimately take an interest in them, which attract its attention or which 

concern it to a significant degree ..., especially in that they affect the well-being of 

citizens or the life of the community .... This is also the case with regard to matters 

which are capable of giving rise to considerable controversy, which concern an 

important social issue ..., or which involve a problem that the public would have an 

interest in being informed about. ...” 

41.  In the present case, the Court agrees with the Government that the 

article at issue did not deal with the issue of the links between politics and 

the events which led to the losses to the same extent as the one in Standard 

Verlags GmbH (cited above). The applicant company therefore cannot argue 

that the article at issue contributed to a debate on a matter of public interest 

because it dealt with the intertwining of politics and the bank’s losses. 



 VERLAGSGRUPPE NEWS GMBH v. AUSTRIA JUDGMENT 13 

Consequently, the Court has to examine if there are other reasons why the 

article in question contributed to a debate on a matter of public interest. 

42.  In previous cases the Court has found that the public do, in principle, 

have an interest in being informed, and being able to inform themselves, 

about criminal proceedings, whilst strictly observing the presumption of 

innocence. That interest will vary in degree, however, as it may evolve 

during the course of the proceedings according to various factors, such as 

the degree to which the person concerned is known, the circumstances of 

the case and any further developments arising during the proceedings (see 

Axel Springer AG, cited above, §§ 90 and 96, and Bédat, cited above, § 68). 

In that connection, the Court has stated that especially at the early stage of 

criminal proceedings the disclosure of a suspect’s identity may be 

particularly problematic (Standard Verlags GmbH, cited above, § 42) and 

that national courts may take measures to protect him or her against a “trial 

by the media” and to give effect to the presumption of innocence under 

Article 6 § 2 of the Convention (see “Wirtschafts-Trend” 

Zeitschriftenverlagsgesellschaft mbH, cited above). 

43.  The Court acknowledges that the Court of Appeal applied that 

flexible approach in its judgment of 20 April 2009. Nonetheless, the Court 

is not persuaded by the findings of the Court of Appeal and the Supreme 

Court that the claimant was only in a subordinate management position 

when in charge of the bank’s treasury department. It is clear that the 

claimant had the ability to authorise contracts which resulted in transactions 

worth many millions of euros. Even if not a member of the executive board, 

the claimant held one of the leading management positions in the bank. As 

nearly 50% of the bank was owned by the Land of Carinthia, it was 

ultimately the taxpayer who bore a large share of the losses. In addition, 

even if the Financial Market Authority was not a body which investigated 

criminal conduct, it was the main authority which supervised the banking 

sector in Austria (Bladet Tromsø and Stensaas, cited above, § 72). That 

body found sufficient grounds to file criminal information. The public 

therefore had a right to be informed about the bank’s losses and the people 

who were in charge. Even if the ordinary courts had not yet formally 

instituted a preliminary investigation, criminal enquiries had already started. 

The Court therefore finds that the article at issue contributed to a debate of 

general interest where the issue of what stage the criminal proceedings were 

at is one, but not the sole criterion of evaluation. Therefore, as the 

publication at issue contributed to a debate of general interest, there is little 

scope under Article 10 § 2 of the Convention for restrictions (see the 

principles exposed in paragraph 34 above; see also, inter alia, Sürek 

v. Turkey (no. 1) [GC], no. 26682/95, § 61, ECHR 1999-IV, and Bestry 

v. Poland, no. 57675/10, § 60, 3 November 2015). 

44.  The Court observes that there is agreement between the parties that 

the claimant was neither a public figure nor someone who had previously 



14 VERLAGSGRUPPE NEWS GMBH v. AUSTRIA JUDGMENT 

been in the public eye. However, the Court observes that the question 

whether or not a person, whose interests have been violated by reporting in 

the media, is a public figure is only one element among others to be taken 

into account (see the case of Eerikäinen and Others v. Finland, no. 3514/02, 

§§ 66-72, 10 February 2009, in which the publication concerned an ordinary 

individual but where the court nevertheless found that the order to pay 

damages for publishing her name and picture in the context of a report on an 

issue of general interest had not been “necessary” within the meaning of 

Article 10 § 2 of the Convention). 

45.  As regards the contents of the article, the Court observes that the 

veracity of the information contained in the article was not questioned. Also 

the methods of obtaining the information were not in dispute between the 

parties. As has been pointed out by the applicant company and not disputed 

by the Government, the identity of the claimant in the domestic proceedings 

had already been revealed by other publications at the time of the 

publication of the article in question (see mutatis mutandis Vereniging 

Weekblad Bluf!, cited above, § 44). 

46.  As regards the form of the article at issue, the Court notes that the 

language used was neither offensive nor provocative. The author did not 

judge the claimant’s conduct; rather the report clearly portrayed the 

statements as those of Mr. Kulterer and others. Also, the claimant was not 

the focus of the article but the executive board, in particular, the chief 

executive. The Court cannot find therefore that the disclosure of the 

claimant’s identity amounted to a “trial by the media” which justified the 

measure that was taken. 

47.  In the proceedings at issue the claimant argued that the impugned 

article had had serious repercussions on his private and professional life 

because it had portrayed him as someone acting alone when performing 

high risk, speculative transactions for the bank. The Regional Court 

acknowledged that the publication of the article had indeed had, in general, 

some consequences for the claimant’s private and business life, without 

going into detail. Even though the parties have not commented on this issue, 

the Court assumes that the article must have had some kind of significant 

effect on the claimant’s life and his professional standing. 

48.  As regards the severity of the sanction imposed, the Court observes 

that the applicant company had been ordered in criminal proceedings to pay 

compensation to the injured party in the amount of EUR 3,000 and to 

reimburse the costs of the proceedings. The resulting amount is thus neither 

symbolical nor negligible. 

49.  In sum, the Court finds that the reasons given by the domestic courts 

were “relevant” but not “sufficient”. The Court therefore considers that the 

domestic courts have exceeded the narrow margin of appreciation afforded 

to them regarding restrictions on debates of public interest. It follows that 



 VERLAGSGRUPPE NEWS GMBH v. AUSTRIA JUDGMENT 15 

the interference with the applicant company’s right to freedom of expression 

was not “necessary in a democratic society”. 

50.  Consequently, there has been a violation of Article 10 of the 

Convention. 

II.  APPLICATION OF ARTICLE 41 OF THE CONVENTION 

51.  Article 41 of the Convention provides: 

“If the Court finds that there has been a violation of the Convention or the Protocols 

thereto, and if the internal law of the High Contracting Party concerned allows only 

partial reparation to be made, the Court shall, if necessary, afford just satisfaction to 

the injured party.” 

A.  Damage 

52.  The applicant company claimed 7,873.22 euros (EUR) in respect of 

pecuniary damages. That sum was composed of EUR 3,000 which it had to 

pay to the claimant in compensation, plus EUR 500 and EUR 3,675.52 

which it had to pay him for court fees and legal representation respectively. 

The latter amount does not include value-added tax (VAT). 

53.  The applicant company did not request an award in respect of non-

pecuniary damage. 

54.  The Government did not comment on this point. 

55.  The Court finds that there is a causal link between the violation 

found and the pecuniary damage alleged. It therefore awards EUR 7,873.22 

plus any tax that the applicant company may be charged under the head of 

pecuniary damage. 

B.  Costs and expenses 

56.  The applicant company also claimed EUR 4,603.34 (including VAT) 

for the costs and expenses incurred before the domestic courts and 

EUR 3,364.94 (including VAT) for those incurred before the Court. 

57.  The Government asserted that the claim was excessive and, in 

respect of the domestic proceedings, no documents were submitted to 

clarify the calculation of costs. 

58.  According to the Court’s case-law, an applicant is entitled to the 

reimbursement of costs and expenses only in so far as it has been shown 

that these have been actually and necessarily incurred and are reasonable as 

to quantum. That is to say, the applicant must have paid them, or be bound 

to pay them, pursuant to a legal or contractual obligation, and they must 

have been unavoidable in order to prevent the violation found or to obtain 

redress (see, with further references, Klein v. Austria (just satisfaction), 

no. 57028/00, § 19, 25 September 2014). Since the applicant company has 



16 VERLAGSGRUPPE NEWS GMBH v. AUSTRIA JUDGMENT 

failed to specify its claim for costs incurred before the domestic courts by 

submitting a bill of fees, no award can be made for those costs (see 

Efstathiou and Michailidis & Co. Motel Amerika v. Greece, no. 55794/00, 

§ 40, ECHR 2003-IX, and Goriany v. Austria, no. 31356/04, § 39, 

10 December 2009). As regards the costs and expenses incurred before the 

Court, it considers it reasonable to award the sum of EUR 2,750 (excluding 

VAT), covering costs and expenses plus any tax that may be chargeable to 

the applicant company. 

C.  Default interest 

59.  The Court considers it appropriate that the default interest rate 

should be based on the marginal lending rate of the European Central Bank, 

to which should be added three percentage points. 

FOR THESE REASONS, THE COURT, UNANIMOUSLY, 

1.  Declares the application admissible; 

 

2.  Holds that there has been a violation of Article 10 of the Convention; 

 

3.  Holds 

(a)  that the respondent State is to pay the applicant, within three months 

from the date on which the judgment becomes final in accordance with 

Article 44 § 2 of the Convention, the following amounts: 

(i)  EUR 7,873.22 (seven thousand eight hundred and seventy three 

euros and twenty two cents), plus any tax that may be chargeable, in 

respect of pecuniary damage; 

(ii)  EUR 2,750 (two thousand seven hundred and fifty euros), plus 

any tax that may be chargeable to the applicant company, in respect 

of costs and expenses; 

(b)  that from the expiry of the above-mentioned three months until 

settlement simple interest shall be payable on the above amounts at a 

rate equal to the marginal lending rate of the European Central Bank 

during the default period plus three percentage points; 

 

4.  Dismisses the remainder of the applicant’s claim for just satisfaction. 



 VERLAGSGRUPPE NEWS GMBH v. AUSTRIA JUDGMENT 17 

Done in English, and notified in writing on 25 October 2016, pursuant to 

Rule 77 §§ 2 and 3 of the Rules of Court. 

 Andrea Tamietti András Sajó 

 Deputy Registrar President 


